Будь ласка надсилайте мені ваші домашні завдання на мою ел. адресу oxanapu@i.ua або oxanapu78@gmail.com
Паразитизм — форма співжиття організмів різних видів, за якої один з
них (паразит) використовує іншого (хазяїна) як джерело живлення та середовище
існування. Наука, що займається вивченням паразитів та спричинених ними хвороб
організмів, називається паразитологією.
Паразит використовує як джерело живлення і середовище існування як
рослини, так і тварин; можуть паразитувати на поверхні тіла організму
(хазяїна), а можуть — у тілі самого хазяїна; мають спеціальні органи
прикріплення до субстрату, поглинання їжі (наприклад, гаусторії).
Явищу паразитизму притаманні такі загальні риси:
1) той або інший ступінь
небезпеки для хазяїна;
2) більш-менш постійний
зв’язок між хазяїном і паразитом;
3) повна залежність
паразита від їжі, одержуваної від хазяїна у вигляді або перетравлених
продуктів, або тканин його організму.
На рослинах паразитує понад 10 тис. видів грибів, на тваринах і людині
— близько 1 тис. видів. Псування багатьох видів сільськогосподарських
продуктів і втрати врожаю від грибів-паразитів настільки великі, що боротьбу з
ними ведуть спеціальні державні установи та міжнародні організації. Із грибів,
що паразитують на рослинах, найпоширеніші сажкові, іржасті гриби, ріжки та ін.
Вони вражають сходи городніх, злакових культур, лісових порід та інших рослин.
Сажкові гриби | Іржасті гриби | Ріжки |
Для висмоктування речовин із клітини хазяїна на гіфах паразитичних грибів часто утворюються гаусторії, які являють собою бічні відгалуження — гіфи, що проникають усередину клітини хазяїна.
Паразити проникають у тіло хазяїна через дрібні ушкодження в його
покривах, паразити рослин для цього використовують природні отвори в епідермі —
продихи. У ході росту гриб виділяє ферменти, що руйнують серединні пластинки
між рослинними клітинами (пектинази), у результаті чого тканини розм’якшуються.
Деякі паразити обмежуються тим, що поступово висмоктують речовини з
хазяїна, але не призводять його до загибелі. Інші ж виділяють ферменти, які
розщеплюють целюлозу клітинної стінки, що призводить до загибелі
клітини-хазяїна, після чого паразит харчується органічними залишками хазяїна.
Заповнення
таблиці
Назва гриба |
Особливості будови |
Шкода, |
Профілактика зараження |
Сажкові гриби |
|
|
|
Іржасті гриби |
|
|
|
Ріжки |
|
|
|
Фітофтора |
|
|
|
Трутовики |
|
|
|
Збудники хвороб людини і тварин |
|
|
|
Мікози

2. Де оселяються
гриби-паразити? Назвіть відомі вам види цих грибів.
3. Яку шкоду спричинюють
гриби-трутовики і як з ними боротися?
4. Чи викликають
гриби-паразити захворювання людини і тварин?
Цвілеві гриби — це група грибів, гіфи яких утворюють наліт на субстратах рослинного і тваринного походження, їхня грибниця пронизує субстрат, руйнує його.
Цвілеві гриби оселяються на субстратах із високим вмістом органічних речовин. Середовище існування: перегній, волога деревина, продукти харчування (хліб, овочі, фрукти), виділення тварин.
Представники:
мукор — біло-сірий пушок на хлібі, варенні;
пеніцил — сизо-зелений наліт на продуктах, кінському гної;
хатній гриб — поселяється на вологій деревині.
Живляться цвілеві гриби, розкладаючи ті субстрати, на яких вони зростають.
Розмножуються вегетативно і нестатево (спорами).
2. Характерні особливості мукора, або білої цвілі.
Мукор оселяється на харчових продуктах.
Одноклітинний багатоядерний гриб.
Міцелій розгалужений, без перегородок. Одні з розгалужень клітини занурюються в субстрат, забезпечуючи споживання поживних речовин. Інші відгалуження піднімаються над субстратом. Вони закінчуються кулястими розширеннями (спорангіями).
3. Характерні особливості пеніцилу.
Пеніцил:
— багатоклітинний організм;
— клітини одноядерні;
— міцелій розгалужений. Одні відгалуження грибних ниток занурюються в субстрат, забезпечуючи споживання поживних речовин. Інші відгалуження піднімаються над субстратом, утворюючи розгалуження — спорангій у вигляді китиці, де формуються спори пеніцилу.
4. Значення цвілевих грибів у природі та житті людини.
Антибіотики — це сполуки, які вбивають або гальмують ріст і розмноження хвороботворних мікроорганізмів.
«Закінчи речення».
1. На продуктах
харчування може оселятися…
2. Цей гриб
належить до… .
3. Спори в мукора
утворюються в кулястих… .
4. На відміну від
мукора, пеніцил — .
5. Пеніцил став
відомим на весь світ завдяки тому, що з нього був виділений перший….
6. До грибів, які
не утворюють грибницю, належать… .
7. Їх
використовують для… .
ТЕСТИ: Код доступу 2322246
Мета: сформувати
практичні вміння розпізнавати їстівні та отруйні гриби своєї місцевості; удосконалювати
вміння застосовувати теоретичні знання на практиці; виховувати бережливе ставлення
до природи, бажання піклуватися про власне здоров’я.
Хід роботи
1. Заповніть таблицю користуючись підручником.
Групи грибів |
Представники |
Характерні ознаки представників |
Смертельно
отруйні гриби |
|
|
Особливо
отруйні гриби |
|
|
Їстивні
гриби |
|
|
2. Що
таке первинні та вторинні отруєння грибами?
3. Чим
можна пояснити широку розповсюдженість уражень рослин паразитичними грибами?
4. Які гриби-паразити рослин становлять пряму
загрозу здоров’ю людини і чому?
5. Які ви знаєте загальні заходи з профілактики
уражень рослин мікроскопічними грибами, що викликають у них хвороби?
6. Чому продукти, на яких з’явилася пліснява, потрібно викидати, а не просто зрізати з них уражені грибами ділянки?
ВИСНОВОК:
1. Загальна характеристика вищих грибів
Особливе
місце серед грибів займають вищі гриби. Вони мають певні особливості будови,
дуже різноманітні й відіграють важливу роль у природі та житті людини.
Вищі гриби мають багатоклітинний, дуже розвинений міцелій.
Важливою ознакою вищих грибів є здатність
утворювати специфічні для певних груп плодові тіла, що розвиваються з
вегетативного міцелію. В одних груп - це вмістилища спороносних органів, в
інших - утвори різної форми, на поверхні яких чи на певних ділянках їх
розвиваються спороносні органи.
До цієї групи належать усі шапинкові гриби, дріжджі та значна кількість
паразитичних грибів, такі як іржасті та сажкові гриби. Також часто серед вищих
грибів трапляються і дереворуйнуючі гриби. У цій групі можна спостерігати різні
ступені пристосування грибів до паразитизму: від грибів, що руйнують тільки
мертву деревину, до грибів, що паразитують на живих деревах.
Шапкові
гриби
Шапкові гриби названі так, тому
що вони утворюють плодове тіло, що поділяється на ніжку і шапку. Серед шапкових
грибів багато сапротрофів і мікоризоутворюючих грибів.
Мікориза - це симбіоз
міцелію гриба і коренів вищої рослини. Гриб сприяє засвоєнню рослиною ряду
корисних речовин і активує ріст рослини, одержуючи від неї органічні речовини.
Такі гриби ростуть під рослинами, з якими пов'язані мікоризою. Звідси і їхні назви підберезник, красноголовець тощо. Є серед шапкових грибів і паразити (наприклад, опеньок осінній). За особливостями будови шапки виділяють трубчасті та пластинчасті шапкові гриби .Серед шапинкових грибів є їстівні й отруйні.
Порівняльна характеристика нижчих і
вищих грибів
Ознаки
|
Нижчі гриби
|
Вищі гриби
|
Спільні
|
|
|
Відмінні
|
|
|
2. Робота з підручником.
Правила збирання грибів та
профілактика отруєнь.
Обов’язкове: 1.
Опрацювати відповідний матеріал за підручником, дати відповіді на запитання
після параграфа.
Індивідуальне: 2.
Підготувати повідомлення на тему: "Їстівні та отруйні гриби.
Способи запобігання отруєнню грибами".
У більшості грибів, що мають їстівне плодове тіло (за винятком трюфелів, строчків і зморшків), плодове тіло утворене ніжкою (пеньком) і шапинкою. Вони складаються зі щільно прилеглих ниток грибниці. У ніжці всі нитки однакові, а в шапинці вони утворюютьдва шари — верхній, покритий шкіркою, пофарбовану різними пігментами і нижній. Нижній шар шапинки називається гіменофор. На ньому розташований тонкий шар, що містить спори - гіменій.
В одних грибів нижній шар пронизаний численними трубочками (білий гриб, підберезник, маслюк) — це трубчасті гриби, а в інших — пластинками (рижики, сироїжки) — це пластинчасті гриби.
На ніжці плодового тіла печериці є тоненьке біле плівчасте кільце — це часткове покривало. До моменту повного дозрівання спор воно закриває гіменофор і захищає пластинки від зовнішніх пошкоджень. Коли спори дозрівають, ніжка видовжується, шапинка розгортається, покривало розривається, і спори починають висіватися. Після дозрівання спори висипаються у порожнини трубочок чи пластинок гіменофору, підхоплюються потоками вітру та переносяться на більш менш великі відстані.
Багато видів шапинкових грибів утворюють із коренями вищіх рослин мікоризу, або грибокорінь. Вона може бути:
1) Зовнішня - коли міцелій оплітає корені
2) Внутрішня - міцелій всередині кореня
3) Змішана - поєднує обидва типи
3. Будова грибної клітини
Клітини гіф вкриті щільною клітинною оболонкою, основу якої складає нерозчинна у воді та хімічно стійка речовина — хітин. Під клітинною оболонкою знаходиться клітинна мембрана. В оптичний мікроскоп у цитоплазмі можна побачити два ядра та велику вакуолю. У вакуолі міститься клітинний сік, краплини олії та запаси вуглеводу — глікогену. Глікоген є запасним вуглеводом не лише у грибів, але й у тварин, включаючи людину.
Під електронним мікроскопом у клітині також помітні мітохондрії та рибосоми. Крохмалю в грибів немає. Клітини не містять пластид і хлорофілу,тому гриби не можуть здійснювати фотосинтез. У верхівковій клітині, крім звичайних для інших клітин органел та структур, біля клітинної оболонки на самій верхівці є велика кількість дрібних ростових пухирців. Завдяки роботі цих пухирців верхівкова клітина росте і з часом ділиться. Внаслідок цього росте і вся гіфа.
4. Розмноження та живлення
https://www.youtube.com/watch?v=bL0YsMpDoIw
І рівень
1. Найменшою одиницею класифікації
є:
а) клас; б) рід; в) вид; г) родина.
2. Зозулин льон прикріплюється до ґрунту і всмоктує воду за допомогою:
а) головного кореня; б) додаткових коренів;в)ризоїдів
3. Головною ознакою покритонасінних
рослин, яка дала їм змогу опанувати суходіл, є: а) розмноження насінням; б)
формування плода; в) запилення вітром; г) фотосинтез.
4. Сосна та ялина належать до:
а) мохів: б) папоротей; в) хвощів; г) голонасінних.
5. Статеві покоління щитника чоловічого представлені:
а) зеленою рослиною з листками; б) зеленим надземним заростком; в)
коробочкою на ніжці; г) безбарвним підземним заростком.
6. Тканини та органи відсутні у: а) мохів; б) водоростей.
ІІ рівень
7. Назвіть основні життєві форми рослин, наведіть приклади представників
кожної життєвої форми.
8. Які групи рослин і за якими
ознаками належать до вищих рослин, що розмножуються спорами. Наведіть приклади.
9. Встановіть відповідність між
групами сільськогосподарських рослин і їхніми представниками.
Групи рослин
Представники
А зернові 1
черешня
В овочеві 2
малина
В ягідні 3
ячмінь
4 помідори
ІІІ рівень
10. Опишіть подвійне запліднення у покритонасінних рослин.
11. Яке значення покритонасінних у природі і житті людини
ІV рівень
12. Які ознаки дали змогу покритонасінним стати панівною групою рослин на
Землі порівняно з голонасінними.
Зелені рослини, акумулюючи в органічних речовинах енергію Сонця, забезпечують життя всього живого на Землі і є важливим джерелом енергетичних ресурсів, котрі використовує людина для своїх потреб.
В природі
■ Відіграють провідну роль в колообігу багатьох елементів (колообіг Фосфору, Карбону) і речовин (наприклад, колообіг води, кисню).
■ Істотно впливають на клімат, формують температурний режим планети.
■ Виділяють кисень, який використовується для дихання і захищає біосферу від ультрафіолетового проміння, що згубно впливає на живі об'єкти.
■ Запобігають нагромадженню в атмосфері вуглекислого газу.
■ Створюють умови існування для тварин і людини, мають велике значення як первинна трофічна ланка в ланцюгах живлення.
■ Рослини минулих геологічних часів е джерелом корисних копалин наприклад, кам'яного, бурого вугілля, торфу).
■ Обумовлюють накопичення води на поверхні Землі та сприяють утворенню боліт.
■ Беруть активну участь у формуванні ґрунтів, запобігають їх змиванню та ерозїі.
Для людини
■ Харчові культури – це рослини, які дають людині продукти харчування. їх поділяють на зернові (пшениця, рис, гречка тощо), зернобобові (горох, соя, квасоля), овочеві (капуста, буряк), баштанні (кавуни, гарбузи, дині), плодові (ягідні, кісточкові) тощо.
■ Кормові культури дають корми для домашніх тварин. Найчисленніша група кормових культур – це багаторічні трави: бобові (конюшина, люцерна та ін.) та злакові (тимофіївка, житняк та ін.). Для отримання соковитих і сухих кормів вирощують кормові коренеплоди (наприклад, кормовий буряк, кормові кабачки), силосні культури (кукурудза), зернофуражні (овес, ячмінь).
·
Які
культурні рослини людина використовує для харчування?
·
На
які групи вони поділяються?
·
Яка
культура здавна вважається найголовнішою?
■ Технічні культури вирощують заради одержання сировини для виробництва продовольчих і промислових товарів. Найбільше значення мають олійні (наприклад, соняшник, олива, соя, арахіс, рапс), цукрові (цукрові буряки, цукрова тростина), волокнисті (бавовна, льон, коноплі). Важливу роль відіграють культури, з яких виготовляють тонізуючі речовини (чай, кава, какао), прянощі (перець чорний, гвоздика).
■ Лікарські рослини, з яких найвідомішими в Україні є аїр тростинний, валеріана лікарська, глід колючий, деревій звичайний, звіробій звичайний, калина звичайна, нагідки лікарські, подорожник великий, суниці лісові, чистотіл звичайний, шипшина корична, ромашка лікарська, кульбаба лікарська, липа серцелиста, м'ята перцева та ін. Лише близько ЗО видів вирощують у культурі, а інші збирають у природніх місцях існуваннях, значна кількість яких – у лісах.
·
Що
це за рослини?
·
Як
треба правильно збирати лікарські рослини?
·
Як
кожна людина повинна охороняти рослинний світ?
■ Рослини, з яких використовується деревина (сосна, ялина, дуб та ін.).
■ Декоративні рослини: декоративні дерева, декоративні кущі, декоративні ліани, декоративні трави, кімнатні рослини.
·
Які
квіти називають первоцвітами?
·
Які
квіти квітують влітку і восени?
■ Рослини використовуються для охорони та збереження навколишнього середовища.
· Які
рослини часто згадуються у творах українських поетів і письменників?
·
Чому
їх називають символами України?
Дом.завдання: Підготувати міні-проект на тему "Значення рослин в природі та в житті людини"
05.04.2021-09.04.2021
НАЗВА
рослини |
ВИМОГИ ДО ОСВІТЛЕННЯ (світлолюбна ті
невитривала) |
ВИМОГИ ДО ВОЛОГИ (вологолюбива, посухостійка, помірне зволоження) |
ВИМОГИ ДО ТЕМПЕРАТУРИ ПОВІТРЯ
(теплолюбна, холодостійка) |
СПОСОБИ РОЗМНОЖЕННЯ (насінням,
вегетативно) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. Які кімнатні рослини невибагливі до освітлення?
2. Які кімнатні рослини вимагають високої вологості повітря та ґрунту.
Порівняння будови мохів,
папоротей та покритонасінних (квіткових) рослин
Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів про
основні особливості будови мохів, папоротей та покритонасінних рослин,
формувати науковий світогляд і розуміння процесу поступового розвитку рослин на
Землі від простих форм до високоорганізованих; порівнювати, встановлювати риси
подібності й відмінності між групами рослин, робити відповідні висновки,
пояснювати більш високу організацію покритонасінних; виховувати розуміння
значущості рослин, прагнення охороняти й берегти їх та естетичне сприйняття природи.
Хід роботи
1. Заповніть таблицю. Для цього органи, які наявні у даної рослини, позначте знаком «+», а
відсутні органи – знаком «-».
Органи рослини |
Мох |
Папороть |
Квіткова рослина |
Корінь |
|
|
|
Стебло |
|
|
|
Листок |
|
|
|
Ризоїди |
|
|
|
Квітка |
|
|
|
Спорангій |
|
|
|
Насінина |
|
|
|
Плід |
|
|
|
2. Дайте відповіді на
запитання.
У чому подібність та відмінність будови основного фотосинтезуючого
покоління у мохів, папоротей і квіткових рослин?
Які вегетативні органи є у мохів, папоротей та квіткових рослин?
Які органи розмноження
наявні у мохів, папоротей і квіткових рослин?
3. «Третій зайвий». Вибрати зайвий
термін: пояснити свій вибір.
1. Модрина, щитник чоловічий, орляк.
3. Хламідомонада,
фукус, сальвінія.
4. Сфагнум, хвощ
лісовий, зозулин льон.
ВИСНОВКИ:
Розмноження – це відтворення собі подібних організмів.
Значення
розмноження: - розповсюдження рослин;
-
заселення нових територій;
-
продовження життя на Землі.
1. Типи розмноження рослин:
1)
Нестатеве– процес
відтворення нових особин без участі статевих клітин (гамет) та без запліднення.
здійснюється за участю нестатевих (соматичних) рослинних клітин:
а) спорами або зооспорами
– особливими спеціалізованими клітинами, які містять незначну кількість поживних речовин і вкриті захисною і досить
міцною оболонкою (папороті, хвощі,
плауни, мохи, водорості);
б) поділ клітини навпіл -
відбувається шляхом утворення з однієї, так званої, материнської клітини
двох інших — дочірніх (одноклітинні
водорості);
в) вегетативне - розмноження за допомогою вегетативних органів, їх
частин чи видозмін:
- цибулинами
(підсніжник, лілія, часник);
- бульбами (картопля);
- кореневищами (ірис, пирій);
- вусами
(суниці та полуниці);
- відводками (аґрус);
- кореневими живцями (хрін, малина,
вишня);
- стебловими живцями (тополя, верба,
троянда, смородина, традесканція);
- листками (сенполія, бегонія
королівська);
- листковими бруньками (каланхое).
Недоліки: обмежує спадкову різноманітність
нащадків - всі нащадки, що
виникли під час нестатевого розмноження, подібні до батьківських особин, в
результаті чого спадкова інформація
передається без будь-яких змін.
Переваги:створює
необмежені умови для збільшення чисельності - за досить короткий час здійснити утворення достатньо
великої кількості нащадків рослини.
2)
Статеве – за участю статевих клітин з обов’язковим заплідненням.
В рослинному організмі утворюються так звані статеві
клітини (гамети):
-
жіночі
— яйцеклітини,
-
чоловічі
— сперматозоїди.
У статевих клітинах кількість хромосом удвічі менша
(гаплоїдний набір хромосом), ніж у звичайних клітинах (містять диплоїдний набір
хромосом).
При заплідненні
чоловіча і жіноча клітини зливаються й утворюється зигота (запліднена яйцеклітина). Зигота ділиться, утворюється зародок, який розвивається всередині
насінини, а при певних умовах проростає і дає початок новому організму.
У покритонасінних рослин утворюються гамети,
відбувається запилення і запліднення за допомогою спеціального органа — квітки.
Переваги статевого розмноження
рослин над нестатевим:
• всі нові особини успадковують характерні ознаки обох
батьківських особин;
• дочірні особини мають кращу можливість
пристосовуватись до умов навколишнього середовища.
Біологічний диктант:
1) Здатність
живих організмів відтворювати особистість того ж виду називається…
2) Два типи
розмноження: …
3) У розмноженні,
в якому бере участь тільки один організм, який віддає на утворення наступного
покоління одну клітину, групу клітин або частину - це …
4) Розмноження
рослин частинами тіла або вегетативними органами називають …
5) Здатність
організму відновлювати втрачені органи називається …
6) Одноклітинні
водорості розмножуються переважно …
7) Розмноження
рослин за участю статевих клітин з обов’язковим заплідненням - …
8) Жіночі гамети
називають …
9) Чоловічі
статеві клітини називають …
10) При заплідненні чоловіча і жіноча клітини зливаються й утворюється ...
11) Пересадження гілочки або бруньки однієї рослини (прищепи) на іншу (підщепу) - …
12) Нащадки, точні копії батьківських особин, утворюються під час розмноження …
• Вегетативне розмноження - це тип нестатевого розмноження, при якому із вегетативних органів материнського організму (або їх видозмін ) утворюються нові особин.
•
Вегетативне
розмноження – це розмноження частиною материнського організму, при якому можна одержати точну копію
материнського організму.
Вегетативне розмноження
Природне Штучне
(без втручання людини) (за допомогою людського
втручання)
·
Вусиками (суниця); 1. Розмноження живцями
(кімнатні
·
Кореневищем
(пирій, малина); рослини, садові
кущі);
·
Цибулиною
(тюльпан); 2. Розмноження щепленням.
·
Бульбою
(жоржина, картопля);
·
Кореневими
паростками
Вегетативне розмноження рослин — типова властивість рослин, яка відрізняє їх від тварин. Вегетативним розмноженням називається відтворення рослин із їх вегетативних частин, тобто з кусочків талому, пагона чи кореня. Вегетативне розмноження буває природне та штучне.
Вегетативне розмноження ґрунтується на явищі регенерації.
Регенерація – це відновлення цілого організму з його частини завдяки
поділу клітин.
При вегетативному розмноженні властивості материнської рослини передаються новим індивідуумам, новим організмам без помітних змін, якщо умови їх розвитку були однаковими з умовами розвитку материнської рослини. Тому в сільськогосподарській практиці для закріплення ознак гарного сорту широко використовується вегетативне розмноження.
Розмноження за допомогою вегетативних органів широко використовують у рослинництві. Цибулинами і бульбами розмножуються овочеві культури і декоративні рослини (картопля, жоржина); надземними повзучими пагонами ("вусами") — суниці та полуниці; гілками — відсадками, що вкорінюються, — аґрус та ін.; кореневими паростками — ряд дерев і кущів. У садівництві широко застосовують укорінення живців і щеплення рослин.
Розмноження живцями. Живець — це відрізана від
материнської рослини ділянка
пагона, кореня, листка.
Розмноження живцями — один із найпоширеніших типів вегетативного розмноження. Живці бувають стебловими, листковими і кореневими. Стебловими живцями розмножують кімнатні та садові дерев'янисті (фікус, пеларгонія, смородина) та трав'янисті (традесканція, колеус, хризантеми, жоржини) рослини.
Розмноження щепленням. Щеплення — це зростання зрізаних бруньок або стеблових живців однієї рослини (що розмножується) з іншою (вкоріненою)В цьому разі рослину, що щеплюють, називають прищепою, а рослину, на яку щеплюють,— підщепою
Природне вегетативне розмноження
відбувається без участі людини. Штучне вегетативне розмноження здійснює людина
заради задоволення власних потреб: вона відокремлює частину рослини і створює
умови для утворення нового організму.
Завдання:
Вегетативне розмноження –
це_
Вегетативне розмноження рослин ґрунтується на явищі
регенерація. Дайте тлумачення цього
терміна.__
Значення вегетативного розмноження рослин у природі.
Значення вегетативного розмноження рослин для людини
11.01.2021-15.01.2021
Листок - це бічний орган пагона,головними функціями є повітряне
живлення,фотосинтез і випаровування води.
Основні частини листка…
Черешок –
це частина листка, якою листкова пластинка прикріплюється до стебла.(орієнтує листову пластину відносно сонячних
променів)
Пластинка –
це плоска частина листка, що складається з двох поверхонь; верхньої та нижньої.
При́листки — звичайно парні, симетрично розташовані
листкоподібні вирости біля основи листків у
багатьох рослин. .
(захищає пластину
листка ,що розвивається)
Основа листка — частина листка, якою він з'єднується із стеблом і до якої
прикріплюються інші частини листка(З,єднання
листка із стебла)
а)Будова листка:- листкова пластинка;- черешок.
б) види листків: - черешкові (береза,
шипшина, клен);- сидячі (пшениця, конвалія).
в) різноманітність форм листкової пластинки:
- цільні –•
овальні (акація),• ланцетні (верба),•лінійні (пшениця), • стрілоподібні
(стрілолист); - розчленовані (чистотіл, редька, клен, дуб).
г) різноманітність листків:
- прості – 1
листкова пластинка, обпадає цілком (дуб, клен, береза);
- складні –
декілька листкових пластинок, листочки обпадають по одному:
• трійчасті (суниця, конюшина);•
пальчасті (каштан, люпин);• непарноперисті (троянда, горобина);• парноперисті
(акація, горох).
д) типи жилкування:- паралельне (пшениця, жито);- дугове (подорожник, конвалія);- сітчасте (вишня, дуб).
е) типи листкорозміщення:
- чергове
(спіральне) - листки розміщені на стеблі поодинці, чергуючись один з одним
(береза, яблуня, троянда);
- супротивне -
листки розташовуються по два один напроти другого (бузок, клен);
- мутовчасте
(кільчасте) — три і більше листки у вузлі охоплюють стебло кільцем (елодея,
вороняче око, хвощі).
Функції листка…
2) газообмін.
3) запасаючу - накопичення поживних речовин (капуста, цибуля) або води (алое);
4) захисну - від поїдання тваринами (колючки кактуса та барбарису);
5) здійснення вегетативного розмноження (бегонія, фіалка);
6) видалення продуктів обміну речовин під час листопаду (у дерев і кущів);
“Незакінчене речення”(виконати завдання)
1. Рослина має органи: корінь і …………
2. Пагоном називають стебло з розташованими на ньому …..
3. Пагін розвивається з вегетативної ………..
4. Зовні брунька вкрита ………………..
5. Брунька – це ……………..
6. Основною пагона є ……………..
7. За наявністю деревини стебла бувають ……………
8. Стебло росте в товщину за рахунок поділу ………………
9. Стебла виконують функції ………………
10. Ділянку стебла, до якої кріпиться листок називають ………
11. Ділянку між двома найближчими листками називають …..
12. До видозмінених пагонів належать ……………..
Робота
з підручником , знайдіть відповіді на запитання:
-
Що таке підземні пагони?
-
Коли утворюються підземні пагони?
-
Які існують підземні видозміни пагона?
-
Які функції виконують надземні пагони?
-
Назвати рослини, які мають видозміни
обох частин пагона.
2.Видозміни
пагона
Заповнення
таблиці
Видозміна
пагона |
Значення
видозмін |
Приклади
рослин |
|
|
|
|
|
|
3.Біологічне
та господарське значення видозмін пагонів(записати)
Лабораторне дослідження № 6 «Будова цибулини»
·
дизентерійна амеба
→ знаходиться у просвіті кишечнику, а проникаючи у стінки кишки, руйнує клітини
слизової оболонки → дизентерія;
·
малярійний
плазмодій → уражає клітини крові, печінки → малярія (проміжний хазяїн –
малярійний комар);
·
трипаносома → паразитує
у крові, лімфі, спинномозковій рідині → сонна хвороба (проміжний хазяїн – муха
цеце);
·
лейшманії →
паразитують у клітинах, уражають шкіру, внутрішні органи (печінку, селезінку) →
лейшманія (проміжний хазяїн – москіти);
·
лямблії → паразитують
у протоках печінки, тонкому кишечнику → лямбліоз.
Заповнити таблицю.
Таблиця «Різноманітність
паразитичних найпростіших»
Паразитичні найпростіші |
Місце паразитування |
Захворювання, |
Профілактика захворювання |
Дизентерійна
амеба |
|
|
|
Малярійний
плазмодій |
|
|
|
Трипаносома |
|
|
|
Лейшманії |
|
|
|
Лямблії |
|
|
|
· Живе евглена зелена в неглибоких прісних водоймах,
зазвичай з високим умістом органічних речовин.(Чому?)
·
Евглена зелена реагує зовнішні подразники (наприклад, на
зміну освітленості.)
·
Рухається з допомогою довгого джгутика.
Джгутик евглени виробляє гвинтоподібні рухи, як би вгвинчуючись у воду. Дію його можна порівняти з дією гвинта моторного човна або пароплава. Такий рух досконаліший, ніж пересування за допомогою псевдоніжок та війок. Евглена, наприклад, пересувається значно швидше, ніж інфузорія-туфелька. Евглена робить до 40 обертів на секунду! джгутиком, завдяки чому заднім кінцем тіла швидко пересувається. Але маленька евглена боїться несприятливих умов існування, проте певним чином уміє захищатися. Наприклад, при висиханні водойми або зниженні температури води вона припиняє живлення й пересування, її тіло округлюється і вкривається щільною захисною оболонкою, джгутик відпадає. Так відбувається перехід евглени у стан спокою, що називається цистою. У цьому стані вона здатна тривалий час перечікувати несприятливі життєві умови.
Особливості процесів життєдіяльності хламідомонади
·
·
Форма клітини - грушоподібна. Наявні два джгутики
однакової довжини.
·
Є дві маленькі скоротливі вакуолі (пригадайте їх функцію.)
·
Звернути увагу на форму хлоропласту (великий, чашоподібної форми, до його складу
входить вічко.)
В нижній потовщеній частині хлоропласту хламідомонади
розміщений кулястий піреноїд (зона,
де найактивніше синтезуються й нагромаджуються поживні речовини), який містить
багато білків і оточений зернами крохмалю.)
· Розмноження хламідомонади: нестатеве, статеве (утворення спор, статевих клітин, запліднення.
Особливості
будови та життєдіяльності хлорели.
·
Клітина має кулясту форму. Поширені в прісних і
солоних водоймах, на зволожених ділянках суходолу (вологий ґрунт, кора дерев).
·
Клітина не має джгутиків і тому нерухома. (Яким способом може переміщуватись?)
·
Вічко відсутнє.
·
Хлоропласт зазвичай чашоподібної форми.
·
Живиться хлорела лише завдяки фотосинтезу. (Як називається такий спосіб живлення?)
·
Газообмін відбувається через поверхню клітини.
·
Розмножується нестатевим способом за допомогою нерухомих
спор.
·
У цитоплазмі накопичується багато олії і запасного
крохмалю.(Чому?)
03.11-06.11
. Будова та життєдіяльність амеби
протей.
·
Зовнішня будова та спосіб життя амеби протей.(Мешкає на дні стоячих прісних водойм. Форма
клітини непостійна. Вкрита клітинною мембраною.)
·
Будова амеби протей. (Робота з підручником: визначити структурні частини клітини амеби та
функції, що вони виконують: ядро, цитоплазма, скоротливі вакуолі, травні
вакуолі).
·
Особливості руху амеби.
Визначення:Несправжні ніжки (псевдоподії) - це органели руху і захоплення їжі, які є непостійними виростами цитоплазми.
·
Як можна визначити спосіб живлення амеби? (Гетеротрофний: готовими органічними
речовинами.)
·
Як ви думаєте, яким чином дихає амеба? (Всією поверхнею тіла.)
Будова та життєдіяльність
інфузорії-туфельки.
·
Спосіб руху та середовище життя інфузорії. (Мешканець неглибоких прісних водойм.
Рухається за допомогою численних війок, розташованих по поверхні клітини. Їх
близько 15 тисяч. Плаває переднім кінцем уперед, обертаючись навколо своєї
осі.)
·
Особливості будови клітини інфузорії-туфельки.(Клітинний рот, два ядра, порошиця. травна
вакуоля.)
·
Утворення цисти.
Поглиблення теми. Зміна напряму руху найпростіших під впливом різних подразників називають таксисами. В інфузорій легко спостерігати різні таксиси. Якщо в краплю, де плавають туфельки, помістити яку-небудь несприятливо-діючу на них речовину (наприклад, кристалик кухонної солі), то туфельки починають «тікати» від цього несприятливого для них фактору. Якщо ж через рідину, у якій плавають туфельки, пропустити слабкий електричний струм, то можна спостерігати наступну картину: усі інфузорії, як по команді. орієнтуються паралельно лінії струму. Різні таксиси в інфузорій можуть бути виявлені під впливом найрізноманітніших факторів зовнішнього середовища.
·
Розмноження інфузорії-туфельки.(Поділ навпіл.)
Поглиблення теми. Час від часу в
більшості інфузорій, спостерігається особлива й надзвичайно своєрідна форма розмноження,
що одержала назву кон’югації. Відбувається цей процес наступним чином: дві
інфузорії зближаються, тісно притуляються одна до одної черевними сторонами й у
такому стані плавають досить тривалий час разом (приблизно протягом 12 годин
при кімнатній температурі). Протягом цього часу відбувається обмін малими
ядрами. Таким чином інфузорії здатні обмінюватись спадковою інформацією. Після
чого вони знову можуть розмножуватися поділом навпіл.
4. Роль прісноводних одноклітинних
твариноподібних організмів у природі та житті людини.
·
Є учасниками ланцюгів живлення (джерело живлення для
різноманітних мешканців водойм, зокрема для личинок і молоді риб.)
·
Використовуются для визначення санітарного стану
водойм.
Лабораторне дослідження.
Спостереження інфузорій.
1.Заповнення таблиці
Ознаки для порівняння |
Амеба |
|
Інфузорія |
1. Рух |
За допомогою псевдоніжок |
|
За допомогою війок |
2. Живлення |
Псевдоніжки, травна вакуоля |
|
Рот, глотка, травна вакуоля |
3. Дихання |
Через оболонку |
|
Через оболонку |
4. Виділення |
Скоротлива вакуоля |
|
Скоротлива вакуоля і порошиця |
5. Розмноження |
Нестатеве |
|
Нестатеве і статеве |
6. Переживання несприятливих умов |
Утворення цисти |
|
Утворення цисти |
«Проблемне питання».
Амеб помістили в пробірку з попередньо прокип’яченою водою, охолодженою
потім в закритій пробірці до кімнатної температури. Що відбудеться з амебами?
Чому?
Особливості будови і
життєдіяльності бактерій(робота з підручником):
а) форма клітин бактерій:
- округла - коки
(монококи, диплококи, тетракоки, стафілококи, стрептококи),
- паличкоподібна –
бацили;
- зігнута (у вигляді коми) - вібріони;
- спіральна - спірили,
спірохети,
в)
форма руху: джгутиковий або ритмічне скорочення
бактеріальної клітини;
г) життєві форми: одноклітинні,
колоніальні;
д) будова бактеріальної клітини:
- клітинна мембрана, клітинна стінка з муреїну і слизова
капсула;
- цитоплазма;
- нуклеоїд – ядерна речовина;
Організми, позбавлені ядра, - прокаріоти.
- вип`ячування мембрани (фотосинтезуюча, дихальна мембрана);
- включенння;
- джгутики;
- відсутні хлоропласти, мітохондрії, а
часто й вакуолі.
Життєдіяльність бактерій
Живлення бактерій здійснюється шляхом
всмоктування поживних речовин крізь напівпроникну мембрану. За типом живлення
всі бактерії поділяють на автотрофи і
гетеротрофи. Більшість бактерій є гетеротрофами і представлені паразитами
та сапрофітами.
Бактерії-паразити живуть у тканинах живих тваринних і рослинних організмів, за рахунок
яких вони і живляться (менінгокок, гонокок, сипний тиф, сибірська виразка,
лихоманка тощо).
Сапрофітні бактерії живляться органічними решками відмерлих рослин і тварин.
Автотрофні бактерії здатні самостійно синтезувати органічні речовини з неорганічних. Серед
них є фотосинтезуючі (синтезують органічні речовини за рахунок сонячної
енергії) — зелені та пурпурні бактерії; бактерії-хемосинтетики (синтезують
органічні речовини за рахунок хімічної енергії окислення) — сіркобактерії,
залізобактерії, нітрифікуючі.
Бактерії розмножуються поділом клітини на дві. Після подовження клітини
поступово утворюється поперечна перегородка, а потім дочірні клітини поступово
залишаються зв’язаними в характерні групи. При цьому залежно від напрямку
площини поділу і кількості ділень виникають різні форми: у кулястих бактерій пари клітин — диплококи, ланцюги —
стрептококи, пластинки, пакети —
сарцини. Паличкоподібні бактерії також можуть утворювати пари та ланцюги.
Розмноження брунькуванням трапляється
у бактерій як виняток.
За
тином дихання бактерії розподіляють на:
— аероби (застосовують
для дихання кисень),
— анаероби (мешкають в
середовищі без кисню).
Узагальнення
та закріплення знань
Ø Вставити пропущені слова, використовуючи довідковий
матеріал.
Бактерії належать до царства … Крім бактерій, до
цього царства також відносять … . Практично немає місця
на Землі, де б … бактерії. Особливо багато їх у … Клітина бактерій не має … .
У центральній її частині розміщується … , що містить … , замкнуту у вигляді … .
У клітині відсутні органели: … ,
… та інші. Значна кількість бактерій утворює … .
Слова для
довідки: молекулуДНК, нетраплялися, ґрунті, ядра, мітохондрії,пластиди, кільця, слизову
капсулу, ціанобактерії, Дроб’янки, спадковий матеріал.
Диктант –
закінчіть речення:
1. Бактеріальна клітина зверху вкрита …
2. Звичайно навколо бактеріальної клітини утворюється слизова …
3. Під оболонкою знаходиться …
4. Організми, позбавлені ядра, називаються …
5. За способом живлення бактерії поділяють на: …
6. Організми, що самостійно виробляють речовини для живлення, називають …
7. 7 Бактерії,
що живляться речовинами живих організмів, називаються …
8. 8.Бактерії,що
живляться відмерлими органічними рештками, - це …
9. 9..За
несприятливих умов бактерії утворюють …
1. 10..Розмножуються бактерії …
11.Ядерна речовина у бактерій має назву …
12. Бактерії, що спричиняють різні захворювання, називають..
Віртуальна екскурсія "Різноманітність рослин своєї місцевості"
Літні творчі роботи учнів з біології. Літні домашні роботи учнів .Домашнє дослідження, спостереження, завдання на канікули .
18.05-22.05
Самостійна робота з теми "Гриби та лишайники" (за варіантами)
Опрацювати тему "Значення грибів у природі та житті людини"
https://www.youtube.com/watch?v=-kNolh1Bkpg
https://www.youtube.com/watch?v=A2XvPE5sgDY
Група
грибів
|
Представники
|
Значення
|
Цвільові гриби
|
Мукор
|
|
Пеніциліум
|
||
Дріжджові гриби
|
Хлібні дріжджі
|
|
Винні дріжджі
|
||
Гриби-паразити
|
Трутовики
|
|
Сажкові гриби
|
||
Ріжки
|
||
Іржасті гриби
|
||
Шапкові гриби
|
Шампіньйони
|
|
Мухомори
|
Підготувати міні-проект на тему "Вирощування грибів" або "Їстівні та отруйні гриби нашої місцевості"
04.05-08.05
Виконати контрольну роботу
(за варіантами)
1.Найменша систематична одиниця це……….
1
|
Водорості
|
А
|
хвощ польовий
|
2
|
Мохи
|
Б
|
улотрикс
|
3
|
Голонасінні
|
В
|
сфагнум
|
4
|
Хвощі
|
Г
|
плаун булавовидний
|
Д
|
сосна звичайна
|
1. Коренева система у дводольних рослин…….
Вкажіть відповідність
1
|
Зелена водорість
|
А
|
спірогіра
|
2
|
Червона водорість
|
Б
|
ламінарія
|
3
|
Бура водорість
|
В
|
порфіра
|
4
|
Діатомова водорість
|
Г
|
навікула
|
Д
|
зозулин льон
|
IV рівень
Опрацювати тему "Практична робота №5 "Розпізнавання істівних та отруйних грибів своєї місцевості"
https://www.youtube.com/watch?v=VrAMeLYFqzo
https://www.youtube.com/watch?
https://www.youtube.com/watch?v=sjbVmUDGSxc
Групи грибів
|
Представники
|
Характерні
ознаки представників
|
Смертельно
отруйні гриби
|
||
Особливо
отруйні гриби
|
||
Їстивні гриби
|
2. Порівняти будову цвілевих грибів пеніцила та мукора. Що в них подібне? Чим вони різняться? Який з них має більш складну будову? – достатній рівень.
Група грибів
|
Представники
|
Середовище існування
|
Спосіб живлення
|
Шапинкові
|
|||
Цвілеві
|
|||
Дріжджі
|
4. Повідомлення про гриби-паразити рослин. За бажанням.
Опрацювати тему "Розмноження та поширення грибів"
https://www.youtube.com/watch?v=CVhdEPkP5YA
https://www.youtube.com/watch?v=CXCIoVCc3OEhttps://www.youtube.com/watch?v=YnyVX2mrOFc
Відповісти на питання:
1.Яку будову мають гриби?
2.Який спосіб життя ведуть гриби? Як живляться?
3.Чим гриби відрізняються від рослин та тварин?
4. Що спільного в процесах життєдяльності грибів, рослин та тварин?
5.Які способи розмноження характерні для грибів?
Опрацювати тему"Групи грибів:симбіотичні-мікоризоутворюючі шапинкові гриби"
https://www.youtube.com/watch?v=wvnPBZKLwis
13.04- 17.04
Узагальнення знань з теми "Різноманітність рослин"
(виконати перевірочну роботу)
https://www.youtube.com/watch?v=MVe28sn1QH0
Д/з Опрацювати параграф 48 завд. 1-4 (письм)
Немає коментарів:
Дописати коментар