Будь ласка надсилайте мені ваші домашні завдання на мою ел. адресу oxanapu@i.ua або oxanapu78@gmail.com
Сон — це періодичний стан організму людини, який характеризується
виключенням свідомості і зниженням здатності нервової системи відповідати на
зовнішні подразники.
Засновником «науки про сон» була Марія Михайлівна
Манасеїна, жінка вчений, яка на цуценятах вивчала значення сну для організму і
дійшла висновку, що сон важливіший за їжу.
Під час сну відбувається відновлення фізичних та
психічних сил, що дозволяє адаптуватися до змін умов зовнішнього і внутрішнього
середовища.
Розглянемо фізіологічні особливості сну.
Зазвичай природний сон включає дві фази: повільний сон та швидкий.
В свою чергу повільний сон ділять на 4 стадії:
-дрімоту;
-поверхневий сон;
-сон помірної глибини;
Фази сну
Фази сну |
Характеристика |
Перша (дрімота) |
Спостерігається дрімота з
напівсонними мріяннями, абсурдними або галюциногенними думками. М'язова
активність знижується, знижується частота дихання і пульсу, сповільнюється
обмін речовин і знижується температура, очі можуть здійснювати повільні рухи.
У цій стадії можуть інтуїтивно з'являтися ідеї, що сприяють успішному
вирішенню тієї чи іншої проблеми або ілюзія існування їх. |
Друга (неглибокий або легкий сон) |
Подальше зниження тонічної
м'язової активності. Серцевий ритм сповільнюється, температура тіла
знижується, очі нерухомі. Займає в цілому близько 45-55% загального часу сну |
Третя (повільний сон) |
У цей час людину розбудити дуже
складно. Саме на цій стадії можливі напади лунатизму, нічні жахи, розмови уві
сні і енурез у дітей. Однак людина майже нічого з цього не пам'ятає. У здорової людини третя фаза займає 5-8% і четверта фаза ще близько
10-15% загального часу сну. |
Четверта (глибокий сон) |
|
П’ята (швидкий сон) |
У цей період електрична
активність мозку схожа зі станом неспання. Однакповністю розслабляються всі
гладенькі м'язи тіла, а очні яблука дуже часто і періодично
здійснюють швидкі рухи під зімкнутими повіками.Крім того, спостерігаються
нерівномірність пульсу і дихання, сіпання лицьових м'язів, пальців, кінцівок.
Якщо в цей час розбудити сплячого, то в 90% випадків можна почути розповідь
про яскраве сновидінні. |
Сновидіння - це
те, що хвилює кращі уми людства вже сотні, тисячі років. Сновидіння - це те, що не може в повному обсязі пояснити
офіційна наука, хоча і дуже старається. Багато людей вірять в те, що сни можуть
показати наше майбутнє, причому не тільки найближче. Так, звичайно, вчені
прагнуть пояснити всі загадки сновидінь, проте багато що ще залишається за
гранню розуміння.
Періодичний
стан організму людини, який характеризується виключенням свідомості і
зниженням здатності нервової системи називається…
Сон включає дві фази ….
Сновидіння ми бачимо під час
….. фази сну.
До порушень сну належать: ….,
….
Зазвичай тривалість сну
становить …. год. на добу.
Біоритмами називаються….
Розрізняють:……………….. біоритми.
До внутрішніх біоритмів
відносять…..
Добові біоритми
контролюються…..
Зовнішні біоритми пов’язані
із….
За хронотипами людей поділяють
на …..
Вирахуйте яка тривалість сну повинна бути у підлітків
віком від 10 до 17 років. Коли відомо, що її тривалість на 9 годин менше за
тривалість сну новонародженої дитини. А тривалість сну малюка віком від 1 до 3
років складає 14 годин, що на 4 години менше за тривалість сну новонародженого.
ДОМ.ЗАВДАННЯ: |
Що може бути причиною таких порушень як : нічні жахіття, хропіння та безсоння?
- Скільки
годи повинен тривати повноцінний сон?
- Які
чинники зумовлюють періодичний добовий сон?
ССкладіть правила гігієни сну, яких повинна дотримуватись кожна людина
Що таке біоритми?
-Чому людей поділяють на «жайворонків» та «сов» ?
Як ви вважаєте,що таке
«біологічний годинник»?
Подготовиться к контрольной работе во вторник!!!
1. Мислення — вища форма
відображення мозком навколишнього світу.
Мислення – це узагальнене й
опосередковане пізнання дійсності. Мислення охоплює те спільне, що є у кількох
подібних предметів. Воно характеризує найважливіші ознаки групи предметів і передається словесним виразом. Так,
поняття «дерево» включає багато видів деревних рослин, що відрізнються від
кущів і трав. Людина узагальнює поняття не тільки про предмети, їхні
властивості, явища навколишнього світу, але й свої відчуття, переживання,
почуття. Людина думає словами, завдяки чому абстрагується від дійсності, тобто
мислить абстрактно. Мислення здійснюється шляхом мислительних операцій (
аналізу й синтезу, порівняння й розрізнення, суджень й висновків, абстракції,
узагальнення тощо).
Сукупність індивідуальних
особливостей мислення людини називають розумом. Самостійність, критичність,
гнучкість, творча ініціатива, вибірковість – головні якості розуму.
2. Форми мислення. Розумові операції під час мислення.
Аналіз – розчленування об’єкта мислення
як цілого на частини з допомогою зовнішніх або внутрішніх дій чи оперецій.
Синтез – практичнее або теоретичне
об'днання виділених у процесі аналізу частин у новее ціле.
Абстрагування – виділення одних
властивостей об’єкта мислення серед інших.
Порівняння – розумова операція, що дає
змогу встановити подібні й відмітні ознаки аналізованих об'єктів.
·
Наочно-дійове;
·
Наочно-образне;
·
Словесно-логічне;
·
Теоретичне;
·
Практичне;
·
Творче.
1.
Свідомість як ставлення людини
до навколишнього світу. Критерії свідомості.
Свідомість – це одне з
найскладніших психічних явищ, притаманних тільки людині і пов’язаних з
мовленням. Це інтегрована діяльність усього мозку в цілому. Вона сформувалася
на основі та в процесі суспільної практики.
Свідомість показує ставлення
людини до навколишнього світу та до самого себе. Це своєрідне поєднання всіх
простих форм відображення дійсності: сприйняття, відчуття, уявлення, почуттів і
дій. Це те, що виражає специфіку людини у порівнянні з тваинами. Свідомість
відіграє вирішальну роль у будь-якій сфері людської діяльності.
Перед тим як приступити до
будь-якої роботи, людина обмірковує план, вибирає необхідні засоби і т. д. свідомість супроводжує весь шлях її
діяльності.
2.
Самостійна робота учнів з підручниками).
Учні записують критерії
свідомості:
а)зосередитися на різних явищах
відповідно до навколишньої обстановки;
б) продовжувати абстрактні думки,
оперувати ними, а також висловлювати їх словами;
в) оцінювати майбутній вчинок,
тобто здатна очікувати та прогнозувати;
г) усвідомлювати своє Я і
пізнавати інших людей;
д) оцінювати значення
естетичних і етичних цінностей.
4. Фізіологічні основи
свідомості. Роль півкуль головного мозку в процесах свідомості.
Доведено, що ретикулярна
формація (сукупність нервових клітин) стовбура мозку підтримує активність кори
великого мозку. Гальмування діяльності цих нейронів знижує здатність
усвідомлення сигналів, що надходять у великий мозок. Важливу роль у процесах
свідомості відіграє руховий центр мовлення і його зв’язок із сенсорними зонами
кори (зони органів чуттів). Самец им визначається роль мовлення в становленні
свідомості людини, в розвитку її психіки. Першочергову роль в організації
свідомості відіграє ліва півкуля, яка забезпечує мовлення.
5. Основні форми свідомості. (Які саме???)
Тема урока "Дослідження різних видів пам'яті"
Лабораторна робота
Тема. Дослідження різних видів
пам'яті.
Мета: виявити особливості своєї пам'яті; дізнатися,
які види пам'яті розвинуті найкраще.
Хід роботи
1.
Дослідження зорової пам'яті.
Тест «Ваша пам'ять на числа»
Протягом
20 с дивіться на плакат з цифрами і намагайтеся запам'ятати якомога більше
чисел. Потім відтворіть на аркуші паперу ті, які запам'ятали.
13 |
91 |
47 |
39 |
65 |
83 |
19 |
51 |
23 |
94 |
71 |
87 |
2. Дослідження словесно-механічної пам'яті.
Зачитуються вчителем слова з інтервалом у 4
с. Учні мають відтворити та записати по пам'яті слова правої половини ряду.
а) Десять пар слів, які логічно не пов'язані
між собою.
Книга — |
вікно |
Рука — |
хмара |
Зошит — |
справа |
Чашка — |
трава |
Кішка — |
свічка |
Гора
— |
фарба |
Якір
— |
кіно |
Сосна — |
ложка |
Бритва— |
сонце |
Танець - |
річка |
б) Десять пар слів, які логічно пов'язані між собою.
Пошта - лист
Буква -
слово
Каса - гроші
Склянка
- кава
Небо - зірки
Театр - драма
Ковзани
- крига
Гніздо - птах
Риба - вода
Автомобіль-
дорога
Результати:
6 правильних відповідей
— хороша логічна пам'ять, менше 6 — погана.
Питання до учнів:
1. Які переваги має пояснювально-ілюстративне навчання?
2. Чи завжди можна використовувати проблемне навчання?
3. Що таке пам’ять?
4. Які існують види пам’яті?
5. Як людина запам’ятовує інформацію?
Навчання – це процес передачі і засвоєння знань, умінь і
навичок.
Людина починає навчатися вже з
моменту свого народження. З віком навчання стає складнішим, оскільки
починається час засвоєння великого обсягу досвіду і знань, накопичених
досвідом. У процесі навчання відбувається не тільки вдосконалення навчальних
умінь і навичок, але й розвиток мислення, пам’ять, творчих здібностей.
..Розрізняють такі види навчання:
·
Імпринтинг, або закарбовування,-властивість
новонароджених фіксувати в пам`яті образи батьків,…в подальшому ця
набута форма поведінки перетворюється на умовнорефлекторну діяльність.
·
Звикання-відсутність реакції на певний стимул.(за
відсутності підкріплення покаранням або заохоченням).
·
Навчання шляхом «спроб та помилок» (описав
видатний американський психолог Е.Торндайк)
використання інтернет-ресурсів
·
Приховане, або латентне навчання - спрямоване на задоволення безпосередньо,наприклад у додаткових заняттях (гурткова
робота-другорядна інформація може стати
життєво важливою).
·
Осяяння(Інсайт)- вища
форма навчання,основою якого є здогадка,дає змогу осмислено розв`язувати
проблему.
Пам’ять – це психофізіологічний процес, за якого людина
здатна фіксувати у мозку, зберігати і відтворювати у потрібний момент
інформацію.
Складові пам яті
механічне сенсорне мимовільне
осмислене короткочасне довільне
мимовільне довготривале
довільне
Готовність Продуктивність Тривалість Обсяг Точність
Види пам’яті.(навести приклади на кожен вид пам,яті)
За методом запам'ятовування
·
мимовільна — інформація запам'ятовується без спеціальних
прийомів заучування, під час виконання діяльності або роботи з інформацією.
·
довільна —
цілеспрямоване заучування за допомогою спеціальних прийомів. Ефективність
запам'ятовування залежить від прийомів та цілей запам'ятовування;
За характером переважної психічної
активності
·
рухова — пам'ять на рухи та їх системи;
·
емоційна —
пам'ять на почуття, які виступають стимулом до діяльності
·
моторна-
пам`ять відбуваються коли людина пише
·
образна — пам'ять на уявлення: зорова,
слухова, нюхова, смакова, дотикова;
·
словесно-логічна — специфічна людська,
запам'ятовується думка у формі понять. Розуміння
чогось
За тривалістю збереження інформації
·
сенсорна пам'ять триває 0,2–0,5 секунди, дозволяє
людині орієнтуватися в оточенні.
·
короткочасна пам'ять забезпечує запам'ятовування
одноразової інформації на короткий проміжок часу — від кількох секунд до
хвилини;
·
довготривала пам'ять — збереження інформації
протягом тривалого часу;
Основні види безумовних рефлексів
Харчові |
Дихальні |
Хапальні |
Захисні |
Орієнтувальні |
Статеві |
Жування,
ковтання, смоктання |
Вдих і
видих |
Спостерігаються
у новонароджених |
Кашель,
чхання, моргання |
Повороти
голови, тулуба в бік специфічного подразника |
Розмноження,
турбота про потомство |
Основними
нервовими процесами, які координують вищу нервову діяльність людини, є
збудження та гальмування.
Збудження
проявляється у підвищенні активності нейронів. Розпочинається воно у нервових
центрах та поширюється у вигляді нервових імпульсів.
Гальмування – активний процес, який пригнічує збудження або запобігає йому. Ці процеси є індивідуальними для кожної людини.
Засновниками
вчення про вищу нервову діяльність є Іван Михайлович Сєченов та Павлов Іван Петрович.
Саме вони довели, що ВНД є нерозривною єдністю вроджених і набутих форм
пристосованості, тобто безумовних та умовних рефлекторних реакцій
Типи вищої нервової діяльності
Тип
вищої нервової діяльності – сукупність вроджених особливостей
нервових процесів, що характеризують ВНД людини.
Як вже було
зазначено, основними процесами ВНР є гальмування та збудження. В свою чергу основними
властивостями процесів гальмування та збудження є сила збудження, врівноваженість
та рухливість нервових процесів.
СИЛА - ЗДАТНІСТЬ НЕРВОВИХ КЛІТИН РЕАГУВАТИ НА
ПОДРАЗНЕННЯ БЕЗ РОЗВИТКУ ГАЛЬМУВАННЯ
УРІВНОВАЖЕНІСТЬ
- ЗБАЛАНСОВАНІСТЬ ПРОЦЕСІВ ЗБУДЖЕННЯ ТА ГАЛЬМУВАННЯ
РУХЛИВІСТЬ – ШВИДКІСТЬ ПЕРЕХОДУ НЕЙРОНІВ ВІД ЗБУДЖЕННЯ ДО ГАЛЬМУВАННЯ
Наявність або відсутність цих
показників визначає тип вищої нервової діяльності людини. Їх виділяють чотири –
жвавий, спокійний, нестримний та слабкий.
Тип ВНД визначає тип темпераменту
людини, який впливає на риси її характер, поведінку у тих чи інших ситуаціях.
Темперамент
– сукупність індивідуальних особливостей, що виявляються у силі, швидкості та
зрівноваженості нервових процесів. (с. 213)
Тип ВНД |
Особливості
нервових процесів |
Тип
темпераменту |
Жвавий |
Сильний,
врівноважений, рухливий |
Сангвінік |
Спокійний |
Сильний,
врівноважений, інертний |
Флегматик |
Нестримний |
Сильний, неврівноважений |
Холерик |
Слабкий |
Слабкі процеси
збудження та гальмування |
Меланхолік |
Учням
пропонується визначити власний тип темпераменту та ознайомитися з рисами, які
притаманні їх характеру.
Методика
визначення типу темпераменту
Учитель зачитує твердження,
якщо вони збігаються з думкою учня, їх варто позначити знаком «+», якщо ні –
знаком «–». На питання слід відповідати
максимально швидко.
1. Чи здійснюєте ви свою діяльність без попереднього
планування?
2. Чи буває так, що ви почуваєте себе то щасливим, то
нещасним, без явних на те причин?
3. Чи почуваєте ви себе щасливим, коли займаєтесь
справою, яка потребує миттєвих дій?
4. Чи бувають у вас різкі зміни настрою без видимих на те
причин?
5. Під час нових знайомств ви першим виявляєте
ініціативу?
6. Чи часто ви буваєте в поганому настрої?
7. Чи схильні ви діяти швидко та рішуче?
8. Чи буває так, що ви намагаєтесь на чомусь
зосередитися, але вам це не вдається?
9. Ви є пристрасною людиною?
10. Чи буває так, що під час розмови з іншими людьми ви присутні лише фізично, а подумки відсутні?
11. Чи відчуваєте ви дискомфорт під час с пілкування?
12. Чи буває так, що часом ви сповнені енергією, а часом пасивні?
Обробка
даних
Кількість
плюсів на запитання з непарними номерами (1,3,5,7,9,11) відкласти на
горизонтальній осі вправо від нуля
Кількість
мінусів на запитання з непарними номерами (1,3,5,7,9,11) відкласти на
горизонтальній осі вліво від нуля
Кількість
плюсів на запитання з парними номерами (2,4,6,8,10,12) відкласти на
вертикальній осі вгору від нуля
Кількість
мінусів на запитання з парними номерами (2,4,6,8,10,12) відкласти на
вертикальній осі вниз від нуля
Поєднайте
крайні точки на осях. Найбільший трикутник буде знаходитися у квадраті з вашим
типом темпераменту.
Дом. завдання
Відповісти на питання:
1.
Що мав на увазі І.П. Павлов,
говорячи про вищу нервову діяльність?
2.
Що є матеріальною основою вищої
нервової діяльності?
3.
Чим відрізняється психічна
діяльність від вищої нервової діяльності?
4.
Ким вперше висловлено ідею про те,
що вся психічна діяльність людини є рефлекторною?
І рівень (по 0,5 бала за кожне запитання)
Виберіть правильний варіант відповіді.
1. Визначте орган рівноваги:
А) завитка;
Б) сітківка; В) вестибулярний
апарат; Г) євстахієва труба.
2. Зовнішня оболонка ока, утворена сполучною
тканиною:
А) судинна; Б) сірозна; В) білкова;
Г) сітчаста.
3. Укажіть складову внутрішнього вуха:
А) вушна
раковина; Б) кортіїв
орган; В)
стремінце; Г) молоточок.
4. Вкажіть частину язика, де розташовані
рецептори, які розрізняють смак кислого:
А) на кінчику; Б) на корені; В) по краях; Г) на корені та краях.
5. Укажіть частину вуха, що не входить до складу
середнього:
А) молоточок; Б) барабанна
перетинка; В) коваделко; Г) стремінце.
6. Вкажіть місце, де фокусується зображення предмета в
разі далекозорості:
А) на сітківці; Б) перед
сітківкою; В) поза сітківкою; Г) у кришталику.
ІІ
рівень (по 1 балу за кожне завдання)
7. Допишіть речення.
Орган слуху людини складається з відділів …. Спеціальні
чутливі утворення, що сприймають подразнення та
перетворюють їх на нервовий імпульс …. Оболонку, яка відіграє важливу
роль у живлені ока, називають …. Оптичну систему ока утворюють … . Під час розглядання близько розташованих
предметів кришталик має …. форму.
8. Дати визначення понять:
звук, акомодація, хеморецептори, зоровий
аналізатор.
Прості завдання з відкритою відповіддю
9. Яку будову має нюховий аналізатор?
10. Які
рецептори містяться у шкірі та які вони виконують функції ?
III рівень (по 1 балу за кожне запитання)
11. Установіть відповідність між складовими ока та їх функціями:
А склера Б зіниця В кришталик Г сітківка
|
1 Надає оку забарвлення 2 Підтримання форми та захист ока 3 Регулює кількість світла 4 Заломлює промені світла 5 Сприймає світлові подразнення і перетворює
їх на нервові імпульси |
12. Розмістіть структури ока у
послідовності проходження світлового променя.
А
кришталик
Б зіниця
В рогівка
Г склисте тіло
Д передня волога камера ока
IV рівень (по 1,5 бала
за запитання)
13. Поясніть механізм роботи сенсорної системи смаку та її значення у житті
людини.
14. У чому полягає небезпека
інфекційних захворювань носоглотки для органів слуху? Поясніть.?
Шкірна рецепція. Рецепторна поверхня шкіри дуже велика (1,4- 2,1 м2). У шкірі зосереджено безліч рецепторів, чутливих до дотику, тиску, вібрації, тепла й холоду, а також до больових подразнень, їх будова дуже різна. Вони локалізуються на різній глибині шкіри й розподілені нерівномірно по її поверхні. Найбільше таких рецепторів у шкірі пальців рук, долонь, підошов, губ і статевих органів. Відчуття дотику й тиску на шкіру досить точно локалізується, тобто відноситься людиною до певної ділянки шкірної поверхні. Ця локалізація виробляється й закріплюється в онтогенезі за участю зору та пропріорецепції. Абсолютна тактильна чутливість істотно розрізняється в різних частинах шкіри. Просторове розрізнення на шкірній поверхні, тобто здатність людини відокремлено сприймати дотик до двох сусідніх точок шкіри, також сильно відрізняється на різних її ділянках. На слизовій оболонці язика поріг просторового розходження дорівнює 0,5 мм, а на шкірі спини - більше 60 мм. Ці відмінності зумовлені головним чином різними розмірами шкірних рецептивних полів і ступенем їхнього перекриття.
Температурна рецепція. Температура тіла людини коливається в порівняно вузьких межах, тому інформація про температуру навколишнього середовища, необхідна для діяльності механізмів терморегуляції, має особливо важливе значення. Терморецепто-ри розташовуються в шкірі, рогівці ока, слизових оболонках, а також у ЦНС (у гіпоталамусі). Вони поділяються на два види: холодові й теплові (останніх набагато менше, і в шкірі вони лежать глибше, ніж холодові). Найбільше терморецепторів у шкірі обличчя й шиї.
Терморецептори можна розділити на специфічні й неспецифічні. Перші збуджуються лише температурними впливами, другі відповідають і на механічне подразнення. Рецептивні поля більшості терморецепторів локальні. Терморецептори реагують на зміну температури підвищенням частоти генерованих імпульсів, що стійко тривають увесь час дії стимулу. Диференціальна чутливість терморецепторів велика: досить змінити температуру на 0,2 °С, щоб викликати тривалі зміни їхньої імпульсації. У деяких умовах холодові рецептори можуть бути збуджені й теплом (вищим від 45 °С). Цим пояснюється виникнення гострого відчуття холоду при швидкому зануренні в гарячу ванну.
Теорії шкірної чутливості численні й багато в чому суперечливі. Одним із найбільш розповсюджених є уявлення про наявність специфічних рецепторів для чотирьох основних видів шкірної чутливості: тактильної, теплової, холодової та больової. Відповідно до цієї теорії, в основі різного характеру шкірних відчуттів лежать розходження в просторовому й часовому розподілі імпульсів в аферентних волокнах, збуджуваних при різних видах шкірних подразнень. Больова чутливість має особливе значення для виживання організму, тому що сигналізує про небезпеку при дії будь-яких надміру сильних і шкідливих агентів. У симптомокомплексі багатьох захворювань біль є одним із перших, а іноді і єдиним виявом патології й важливим показником для діагностики. Однак кореляція між ступенем больових відчуттів і тяжкістю патологічного процесу відзначається не завжди. Незважаючи на інтенсивні дослідження, дотепер не вдається вирішити питання про існування специфічних больових рецепторів і адекватних їм больових подразників. Сформульовано дві гіпотези про організацію больового сприйняття: 1) існують специфічні больові рецептори (вільні нервові закінчення з високим порогом реакції); 2) специфічних больових рецепторів не існує, і біль викликає надсильне подразнення будь-яких рецепторів.
Можлива адаптація больових рецепторів: відчуття уколу від голки, яка продовжує залишатися в шкірі, швидко минає. Однак у дуже багатьох випадках больові рецептори не виявляють істотної адаптації, що робить страждання хворого особливо тривалими й болісними і вимагає застосування анальгетиків.
Больові подразнення викликають ряд рефлекторних соматичних і вегетативних реакцій. За помірної вираженості ці реакції мають пристосувальне значення, але можуть призвести до тяжких патологічних ефектів, наприклад до шоку. Серед цих реакцій відзначають підвищення м'язового тонусу, частоти серцевих скорочень і дихання, тиску, звуження зіниць, збільшення вмісту глюкози в крові тощо. Для зменшення або зняття больових відчуттів у клініці використовують чимало спеціальних речовин - анальгетичних, анестетичних і наркотичних. За локалізацією дії їх поділяють на речовини місцевої та загальної дії. Анестетичні речовини місцевої дії (наприклад новокаїн) блокують виникнення і проведення больових сигналів від рецепторів до спинного мозку або структури стовбура мозку. Анестетичні речовини загальної дії (наприклад ефір) знімають відчуття болю, блокуючи передачу імпульсів між нейронами кори великого мозку.
Дати відповіді на запитання.
1)У чому виражається морська хвороба? Чи можна її уникнути?
2)Як працює вестибулярний апарат у космонавтів, які перебувають на космічному кораблі?
3)Закрийте очі й дістаньте вказівним пальцем правої руки кінчик носа. Яка сенсорна система допомогла вам це зробити?
4)Чи може людина звикнути до больових відчуттів?
5)Наведіть приклади спільної узгодженої роботи сенсорних систем.
Рецептори нюхової системи розташовані в
ділянці верхніх носових ходів. Нюховий епітелій знаходиться збоку від головного
дихального шляху.
Загальна кількість нюхових рецепторів у людини — близько 10 млн. На поверхні кожної нюхової клітини є сферичне стовщення — нюхова булава, з якої виступає по 6-12 надзвичайно тонких (0,3 мкм) війок завдовжки до 10 мкм.
Нюхові війки занурені в рідке середовище, що його виробляють нюхові (боуменові) залози. Наявність війок у десятки разів збільшує площу контакту рецептора з молекулами пахучих речовин. Аксони рецепторів утворюють нюховий нерв, що пронизує основу черепа і входить в нюхову цибулину. Нюхові клітини постійно оновлюються. Тривалість життя нюхової клітини — близько 2 місяців. Молекули пахучих речовин потрапляють у слиз, що виробляється нюховими залозами, з постійною течією повітря або з ротової порожнини під час їжі. Принюхування прискорює приплив пахучих речовин до слизу.
Смак так само, як і нюх, заснований на
хеморецепції. Смакові рецептори несуть інформацію про характер і концентрацію
речовин, які надходять до рота. їхнє збудження запускає складний ланцюг реакцій
різних відділів мозку, які призводять до різної роботи органів травлення чи до
видалення шкідливих для організму речовин, що потрапили до рота з їжею.
Смакові бруньки — рецептори смаку розташовані на язиці, задній стінці глотки, м'якому піднебінні, мигдаликах та надгортаннику. Найбільше їх на кінчику, краях і задній частині язика. Кожна приблизно з 10 000 смакових бруньок дюдини складається з кількох (2-6) рецепторних клітин і, крім іюго, з опорних клітин. Смакова брунька має колбоподібну форму, людини її довжина й ширина близько 70 мкм. Смакова брунька досягає поверхні слизової оболонки язика й з'єднана з порожниною рота через смакову пору. Смакові клітини мають найкоротше ясиття з-поміж епітеліальних клітин організму: у середньому через кожні 250 годин стара клітина змінюється молодою, що рухається до центру смакової бруньки від її периферії. Кожна з рецепторних макових клітин завдовжки 10-20 мкм і завширшки 3-4 мкм має на інці, оберненому в просвіт пори, ЗО-40 надтонких мікроворсинок втовшки 0,1-0,2 мкм і завдовжки 1-2 мкм.
ЗАВДАННЯ:
1.Дати характеристику сенсорній системі рівноваги та руху.
2.Відповісти на питання:
1. На якому сприйнятті спеціалізується нюхова
сенсорна система?
2. Де розташовані рецептори нюху? Чи
впливають запахи на процес травлення?
3. Чи впливає концентрація пахучої речовини
на формування відчуття запаху?
4. Чим вимірюють граничну концентрацію
пахучої речовини?
5. Чи однакова чутливість до запахів у різних
людей?
6. Як улаштований смаковий аналізатор?
7. Які смакові відчуття ви знаєте?
8. Чи однаковий смаковий поріг для різних
хімічних речовин?
9. Чому яблуко та цибуля здаються приблизно однакового, солодкого смаку?
10. Чому при нежиті людина втрачає апетит?
11. Чим пояснити пристрасть південних народів до гострої їжі?
Артерії – це судини по яким кров тече від серця до органів та тканин. Коли
серце проштовхує кров в артерії, вони
розширюються під тиском крові на їхні стінки. Кров рухається з ділянки
підвищеного тиску побіля серця в ділянку зниженого тиску.
Стінки мають три шари:
-зовнішній – пухка сполучна тканина, де проходять нерви, що регулюють
розширення та звуження судин;
-середній – гладком’язова оболонка та еластичні волокна (може змінювати
просвіт судин, надають судинам пружності;
-внутрішній – особливий епітелій, клітини якого мають гладкі стінки, що не
перешкоджає рухові крові.
Вени – це судини по яким кров рухається від органів та
тканин до серця. Вони мають таку саму
будову стінок, як і артерії, але тонші і менш еластичні. У великих і
середніх венах є на півмісяцеві, або кишенькові
клапани
Капіляри
– найдрібніші кровоносні судини, які з’єднують артерії і вени, та забезпечують
обмін речовин між кров’ю та тканиною
рідиною. Їх діаметр 1 мкм, загальна площа
Заповнити порівняльну таблицю
Ознаки |
Артерії |
Вени |
Капіляри |
Функції |
|
|
|
Будова |
|
|
|
Швидкість крові |
|
|
|
Тиск крові |
|
|
|
Артеріальний тиск – це тиск крові, який діє на стінки артерій внаслідок
роботи серця. Артеріальний тиск змінюється циклічно, згідно з серцевим
циклом. У момент скорочення
шлуночків і викидання крові із серця,
артеріальний тиск максимальний. Його називають систолічним тиском. У момент
розслаблення серця тиск мінімальний. Його називають діастолічним тиском.
Типове значення артеріального тиску
здорової людини – 120/80 мм.рт.ст. Артеріальний
тиск залежить від багатьох чинників: часу доби, психологічного стану людини, прийому різних стимулюючих речовин
або медикаментів.
Пульс – це ритмічне скорочення стінок артерій,
періодичне поштовхоподібне розширення стінок
артерій, синхронне із скороченням серця.
Його можна відчути , якщо на артерію, котра
перебуває поблизу поверхні тіла, приміром на зап’ясті притискаючи артерію до
кістки.
Частота пульсу
дорослої людини в спокійному стані в
середньому становить 70 ударів за хвилину. При фізичному навантаженні частота
пульсу збільшується, оскільки серцю доводиться працювати швидше аби забезпечити
м’язи всім необхідним для роботи.
1.
Лабораторне дослідження.
Тема. Визначення
частоти серцевих скорочень
Мета. Навчитися
вимірювати частоту серцевих скорочень, дослідити зміну
частоти серцевих скорочень від фізичного навантаження.
Хід роботи
1.
Виміряти частоту
серцевих скорочень у стані спокою (вимірюється пульс протягом 30 секунд,
показник помножується на два).
2.
Зробити 10
присідань, і після присідань виміряти частоту пульсу (вимірюється пульс
протягом 30 секунд, показник помножується на два).
3.
Порівняти
показники, зробити висновок.
дати відповідь на питання «Чому кров рухається судинами безперервно, хоча серце виштовхує її в аорту періодично» ,
підготувати інформацію про різні види
кровотеч
Отже, до складу серцево-судинної системи
входять:
·
кров – рідка
сполучна тканина;
·
кровоносні судини –
трубки, по яких рухається кров (артерії, вени, капіляри);
·
серце – орган, що
качає кров.
Які ж функції серцево-судинної
системи? .
·
здійснює транспорт
крові до всіх органів і систем
·
підтримує гомеостаз
·
забезпечує
життєдіяльність організму (припинення роботи серцево-судинної системи, навіть на короткий час, є смертельно небезпечним для
організму).
Кровообіг – це безперервний рух крові замкненою кровоносною системою за рахунок рушійної сили серця
Будова серця (заповнити 3 колонку), замалювати будову серця.
№ п/п |
Структура (частина серця) |
Особливості будови |
Функції |
1. |
Навколосерцева сумка – перикард |
Утворена сполучною тканиною, яка має багато еластичних волокон |
|
2. |
Зовнішній шар – епікард |
Утворений сполучною тканиною, покритою одношаровим епітелієм |
|
3. |
Середній шар – міокард |
Утворений серцевою поперечно-посмугованою тканиною |
|
4. |
Внутрішній шар – ендокард |
Утворена сполучною тканиною з еластичними волокнами |
|
5. |
Серцева перегородка |
Суцільний поздовжній м’язів утвір |
|
6. |
Стулкові клапани |
Побудовані із сполучної тканини. Лівий – двостулковий, правий –
тристулковий |
|
7. |
Півмісяцеві клапани |
Утворені сполучною тканиною |
|
8. |
Праве і ліве передсердя |
Складаються з трьох оболонок, мають тонку м’язову стінку |
|
9. |
Правий і лівий шлуночок |
Складаються з трьох оболонок, мають тонку м’язову стінку |
|
Фази серцевого циклу.
Ознака | І фаза – скорочення * передсердь (систола) | ІІ фаза – скорочення шлуночків (систола) | ІІІ фаза – розслаблення передсердь і шлуночків (діастола) |
Тривалість, секунди | 0,1 | 0,3 | 0,4 |
Стан клапанів | Стулкові клапани відкриті | Стулкові клапани закриті | Стулкові клапани напіввідкриті |
Тиск, мм рт. ст. | 8 – 10 | У лівому близько 120, у правому – 20 – 25 | Близько 0 |
Рух крові | З передсердя до шлуночків | В артерії кіл кровообігу | Кров наповнює передсердя і шлуночки |
Властивості серця
·
Збудливість – здатність
серця переходити зі стану спокою до робочого стану, що супроводжується
скороченням.
· Скоротливість – здатність
серцевого м’язу (міокарда) реагувати скороченням у відповідь на збудження.
·
Провідність – здатність
серцевого м’яза поширювати збудження з будь-якої ділянки по всьому серцю.
·
Автоматія – здатність
серця скорочуватися під дією імпульсів, що виникають у самому серці.
Подумайте,чим зумовлена висока працєздатність серця???
1. Імунна
система.
Найвагомішим проявом гомеостазу є захист від проникнення у внутрішнє середовище організму інфекційних мікроорганізмів та продуктів їх життєдіяльності, який забезпечує імунна система.
Імунна система
людини складається з:
центральної (червоний кістковий мозок і
тимус);
периферійної (лімфатичні вузли, селезінка,
мигдалини, апендикс).
Неспецифічний захист направлений супроти
антигенів та ушкоджувальних агентів взагалі, а специфічний (імунний) захист
направлений на боротьбу з конкретними збудниками.
Імунітет – це
захист організму від усього, що несе у собі ознаки чужорідної генетичної
інформації, спосіб збереження генетичної сталості клітин.
Таку
чужорідну інформацію несуть бактерії, віруси, найпростіші, гельмінти, продукти
їх життєдіяльності, а також білки і клітини багатоклітинних організмів,
включаючи видозмінені клітини самого організму. Ці речовини в імунології
називають антигенами.
Антигени – це
речовини, які сприймаються організмом як чужорідні і при введені в організм,
здатні викликати імунну відповідь.
Імунна
відповідь на дію антигену – це складна захисна реакція, розпізнавання
чужорідних тіл. Розрізняють
декілька видів імунітету.
Гуморальний
імунітет забезпечується специфічними макромолекулами, які функціонують у
внутрішніх рідинах організму. У плазмі крові містяться спеціальні білки, які
здатні знешкоджувати мікроорганізми та отруйні продукти їх життєдіяльності, які
надходять у рідини організму.
Антитіла
утворюються та виділяються спеціальним типом лейкоцитів, які є в крові та
лімфі.
Клітинний імунітет. Головну роль у цьому відіграють білі кров’яні клітини – лейкоцити. Захисні функції лейкоцитів переконливо довів російський біолог І. І. Мечников. Він встановив, що лейкоцити, завдяки здатності до амебоїдного руху, поглинають хвороботворні мікроорганізми і перетравлюють їх. Це явище відбувається за механізмом фагоцитозу.
Імунітет може
виникати не залежно від втручання людини (природний імунітет), а може бути
наслідком штучної імунізації (штучний імунітет). В залежності від походження,
розрізняють:
природний
вроджений імунітет;
природний набутий
імунітет;
штучний активний
імунітет;
штучний пасивний
імунітет.
Штучну імунізацію
проводять для профілактики захворювань або для їх лікування. Активний штучний
імунітет виникає внаслідок щеплення – введення в організм вакцини (від лат.
vaccinus – коров’ячий).
Вакцина – це
ослаблені чи вбиті мікроорганізми, що викликають захворювання, або продукти їх
життєдіяльності.
На введення вакцини виробляються антитіла, як і при інфікуванні, але захворювання не виникає через недостатню силу збудника. Утворені антитіла захищають організм від проникнення інфекції.
У випадку, коли
людина вже захворіла і хворому потрібна негайна допомога, йому вводять
лікувальну сироватку.
Лікувальна
сироватка – це біологічний препарат, який містить готові антитіла.
Лікувальну сироватку одержують з плазми крові тварин або людей, що перехворіли на певну інфекцію. Сироватку, що містить необхідні антитіла, попередньо обробляють і вводять хворому.
Імунна
система захищає внутрішнє середовище організму, але іноді її робота
порушується. Розрізняють два види імунних розладів:
·
надмірну
реакцію організму (алергія, автоімунні захворювання);
·
імунодефіцитний
стан.
Алергія (від грецьк. allos – інший та ergon – дія) за механізмом прояву подібна до імунної реакції. Це неадекватна відповідь імунної системи на повторне надходження в організм сполуки (алергену), яка для більшості людей нешкідлива. Алергени для даного організму є антигенами.
В залежності від походження, їх поділяють на:
·
екзоалергени
(зовнішні);
·
ендоалергени
(внутрішні).
До першої групи
відносять деякі харчові продукти (шоколад, цитрусові, яйця тощо), різні хімічні
речовини (пральний порошок, агрохімікати тощо), лікарські препарати, пилок
квітів та інші. Внутрішні алергени – це власні тканини організму, в яких
відбулися певні видозміни внаслідок патологічних процесів. Такі токсичні
речовини, наприклад, утворюються в тканинах, ушкоджених опіками або
обмороженням.
Імунодефіцитний
стан може бути наслідком радіоактивного опромінення, особливо при ураженні червоного
кісткового мозку. В умовах радіоактивного забруднення середовища такий стан
призводить до зростання частоти і чисельності різноманітних інфекційних
захворювань, зниження здатності організму протистояти гострим респіраторним
вірусним інфекціям тощо. Важкою формою імунодефіциту є захворювання на СНІД
(синдром набутого імунодефіциту), яке викликається внаслідок ураження вірусом
імунодефіциту людини (ВІЛ). Цей вірус руйнує один з типів лейкоцитів, що
призводить до зниження функції імунної системи. Вважається, що протягом 10
років після інфікування людина може померти. Причиною смерті є загострення або
неадекватне протікання інфекційних захворювань. ВІЛ передається через кров і
деякі рідини організму, а зараження може відбутися при переливанні крові і деяких
кров’яних препаратів, при користуванні нестерилізованим інструментарієм у
лікарнях і перукарнях, при статевих зносинах тощо. Нажаль, ліків від цього
страшного захворювання ще немає.
Текстовий контроль: закінчити фразу:
1. Властивість організму до захисту від інородних
тіл ....
2. Інородні тіла, які проникають до організму
.....
3. Поглинання їх .....
4. До якого виду імунітету належить фагоцитоз
....
5. Він був відкритий .....
6. Крім клітинного імунітету є .....
7. Його було відкрито ...
8 Білки, що виробляються при імунітеті .....
9. Їх виробляють ....
10. Який це імунітет ....
11. Крім В-лімфоцитів є .....
12.В якому імунітеті вони беруть участь ....
Групи крові за системою АВО.
1901
р. — в еритроцитах знайдено два антигени (А і В), а у плазмі — антитіла (α і β)
Переливання крові:
Аглютинація — склеювання
еритроцитів коли трапляються однойменні аглютиногени та аглютиніни (А і α), (В і β).
Поняття -універсальний донор, універсальний реципієнт. З’ясувати хто може стати донором і реципієнтом. Хто такий універсальний донор і універсальний реципієнт (всі визначення записуємо в зошит).
Донор |
приймає |
віддає |
Універсальний
донор |
Універсальний
реципієнт |
І |
1
|
1,2,3,4 |
1 |
4 |
II |
1,2 |
2,4 |
|
|
III |
1,3 |
3,4 |
|
|
IV
|
4 |
4 |
|
|
Поняття «РЕЗУС-ФАКТОР. Резус-конфлікт (на прикладі вагітності). Досягнення медицини з даного питання.
Відповісти на питання:
—
Чи можна переливати кров однієї людини іншій?
- Що
враховують при переливання крові?
—
Чому може виникнути резус-конфлікт?
Продукти харчування вчені поділили за молекулярною
структурою на групи:
-
білки
(амінокислоти)
-
вуглеводи
-
жири
-
вітаміни
та мінерали
Функції білків:
-
• будівельна —
входять до складу клітинних мембран;
-
• транспортна —
переносять кисень і вуглекислий газ;
-
• рухова —
скоротливі білки (актин і міозин) — забезпечують рух;
-
• захисна —
захист від шкідливих речовин (антитіла), зсідання крові (фібригоген);
-
• каталітична —
прискорюють хімічні реакції в клітині (ферменти, гормони);
-
• сигнальна —
мембранні білки сприймають зовнішні впливи і передають сигнали всередину
клітини (білки рецепторів);
-
• енергетична —
при окисненні 1 г білка звільняється 17,6 кДЖ енергії.
-
Функції вуглеводів:
-
• енергетична —
при окисленні 1 г вуглеводів звільняється 17,6 кДЖ енергії;
-
• будівельна —
входить до складу клітинних мембран.
-
Глікоген — тваринний крохмаль — використовується для
підтримання концентрації глюкози в крові на сталому рівні (0,10 — 0,12%) і
регулюється гормонами підшлункової залози (інсуліном).
-
Функції жирів:
-
• енергетична —
при розщепленні 1 г жиру утворюється 39 кДЖ енергії;
-
• будівельна —
входять до складу клітинних мембран;
-
• захисна —
захищає від надмірних витрат тепла, від висихання і набрякання шкіри.
-
Функції мінеральних солей:
-
— підтримують сталість внутрішнього середовища організму;
-
— входять до складу тканин;
-
— підтримують просторову будову білків;
-
— входять до складу кісток;
-
— необхідні у зсіданні крові;
-
— необхідні для скорочення м’язів;
-
— беруть участь в утворенні нервових імпульсів (солі
натрію і калію);
-
— беруть участь в перенесенні кисню (солі Феруму).
Гіповітаміноз – нестача в організмі вітаміні, а авітаміноз означає повну відсутність вітамінів в організмі.
Наслідки гіповітамінозу:
1. Огрубіння, сухість, розтріскування і лущення
шкіри;
2. ламкість нігтів і поява лупи;
3. жирний блиск і лущення в ділянці крил носа, носо-губних
складок, на шиї;
4. розтріскування і ущільнення шкіри в області
суглобів;
5. кровоточивість і втрата природного кольору
слизовими ротової порожнини і ясен;
6. виникнення стомлюваності і загальної слабкості,
апатії, розлади розумової діяльності;
7. порушення настрою та сну;
8. поява тріщин і заїд в куточках рота, сухість губ;
9. погіршення зору, кольоросприйняття, нічного
бачення з розвитком "курячої сліпоти";
10. виникнення ямок і поперечних борозенок
(смужок) на нігтях із зміною кольору пластини;
11. підвищення чутливості зубної емалі і шкіри;
12. порушення роботи шлунково-кишкового тракту.
Збалансоване харчування
Потреба людини в
поживних речовинах та
енергії визначається такими факторами,
як її маса
тіла, вік, рівень
рухової активності.
Очевидно, що коли
людина споживатиме надто
багато їжі, то
маса її тіла збільшиться,
відповідно, через недостатню
кількість їжі маса тіла
зменшиться. Якщо в
їжі буде замало
або забагато окремих
речовин, то в людини
порушиться обмін речовин,
що призведе до
погіршення стану здоров’я.
Щоб запобігти цьому,
слід дотримуватися норм збалансованого харчування
та підтримувати енергетичний
баланс організму.
Збалансоване харчування — це харчування, за якого в організм із харчовими
продуктами надходять усі поживні речовини, вітаміни й мінеральні
солі в кількості,
необхідній для нормальної
життєдіяльності.
Енергетичний баланс —
співвідношення енергії, що
надходить до організму з
їжею, та енергії,
що витрачається внаслідок
діяльності організму.
Для забезпечення життєдіяльності свого організму людина повинна
щодня споживати певну
кількість поживних речовин.
Ці речовини забезпечують
організм енергією та є
матеріалами для його
побудови. Щоб уникнути негативних
наслідків, людина повинна
харчуватися збалансовано.
Питання:
1. Які чинники
впливають на енергетичні
потреби організму людини?
Обмін речовин — сукупність змін, що відбуваються
з речовинами з моменту їх надходження до організму з навколишнього середовища
до моменту утворення кінцевих продуктів розпаду й виведення їх з організму.
Асиміляція — процеси, внаслідок яких
відбувається утворення органічних сполук, необхідних для забезпечення
життєдіяльності клітин.
Дисиміляція — процеси, внаслідок яких
відбувається розщеплення органічних сполук на більш прості речовини.
Обмін речовин складається
із двох взаємопротилежних процесів:
- асиміляція або анаболізм – синтез, утворення
складних органічних сполук з простих молекул, що надійшли в клітини;
- дисиміляція або катаболізм – розщеплення,
розкладання органічних речовин на простіші сполуки.
- асиміляція + дисиміляція
(анаболізм+катаболізм) = метаболізм.
Процеси синтезу органічних речовин називають ще
пластичним обміном, а процеси розщеплення – енергетичним обміном. Чому? Тому,
що в ході асиміляції оновлюються органоїди клітини, а в клітинах утворюються
речовини, необхідні самій клітині. Під час асиміляції накоплюється енергія. В
ході дисиміляції навпаки, синтезовані речовини розпадаються на прості молекули
і при цьому звільняється велика кількість енергії. Таким чином, асиміляція і
дисиміляція, дві складові частини обміну речовин, які неможливо відділити; два
взаємопротилежні процеси.
Обмін речовин можна розділити на кілька етапів:
Перший етап – травлення: розщеплення у
шлунково-кишковому тракті складних молекул до простих під дією травних ферментів.
Другий етап – всмоктування в кишечнику та
надходження у кров та лімфу поживних речовин, а також транспортування їх до
клітин.
Третій етап – побудова клітинними структурами з
простих речовин, що надійшли в клітини, складних молекул, потрібних для організму.
Четвертий етап – розщеплення синтезованих
складних сполук, вивільнення при цьому енергії та утворення проміжних продуктів
обміну.
П ́́ятий етап – використання енергії АТФ на
виконання різноманітних функцій організму та виведення з нього кінцевих продуктів
обміну.
Обмін речовин та енергії в організмі сприяє
постійному оновленню всіх структур без змін, тобто збереженню гомеостазу і
життя.
Але за різних умов життя обмін речовин має свої
особливості.
- у стані спокою переважають процеси асиміляції;
- у стані фізичного та розумового навантаження –
дисиміляція;
- у дітей обмін речовин інтенсивніший;
- у людей літнього віку обмін речовин
повільніший.
Отже, організм витрачає енергію у двох
напрямках:
а) на забезпечення процесів життєдіяльності в
умовах спокою;
б) на виконання різних видів фізичної роботи.
Всі харчові продукти мають свою енергетичну
цінність. Вони поділяються на висококалорійні, малокалорійні і некалорійні. На
упаковках крім кількості білків, жирів, вуглеводів, мікроелементів... визначено
енергетичну цінність 100 г даного продукту. Є спеціальні таблиці, де визначено
енергетичну цінність майже всіх продуктів харчування.
Енергія, яка вивільняється, витрачається на
здійснення всіх своїх потреб: скорочення м´язів, роботи серця, підтримання сталої
температури тіла та забезпечення інших різноманітних функцій організму
(мислення, мовлення, пам´яті).
Основні групи речовин, що беруть участь в обміні речовин в організмі людини: білки, жири, вуглеводи, вода, мінеральні речовини, вітаміни.
Заповнення таблиці
Речовини |
Функції речовин в
організмі |
Білки |
Входять до складу
сполучних тканин, беруть участь в утворенні скелета, зв’язок, шкіри, волосся
та інших похідних епідермісу; каталізують біохімічні реакції; регулюють обмін
речовин; забезпечують в організмі перенесення кисню, жирних кислот, ліпідів
та інших сполук; утворюють комплекси зі сторонніми білками, інактивуючи їх,
беруть участь у процесі зсідання крові; забезпечують скорочення м’язів;
беруть участь у створенні запасу речовин, необхідних організму |
Вуглеводи |
Входять до складу рецепторних комплексів; беруть участь у
створенні запасу речовин, необхідних організму; є джерелом енергії |
Ліпіди |
Легко утворюють
комплекси з білками, беруть участь у формуванні клітинної оболонки і
внутрішньоклітинних мембран; виконують функції гормонів, вітамінів і захисних
речовин; беруть участь у створенні запасу речовин, необхідних організму |
Раціональне харчування — харчування, за якого до організму з харчовими продуктами надходять усі поживні речовини, вітаміни й мінеральні солі в кількості, що необхідна для нормальної життєдіяльності.
Енергетичний баланс —
однакове співвідношення енергії, що надходить до організму з їжею, і енергії,
що витрачена внаслідок діяльності організму.
Якщо витрати енергії перевищують її надходження,
то кажуть про недостатнє харчування. Якщо ж надходження енергії перевищує її
витрату, то кажуть про надмірне харчування.
Чинники, що визначають потребу людини в поживних
речовинах: маса тіла, вік, рівень рухової активності.
Відповісти на питання:
1. Подумати над тим, які
функції різних систем органів в забезпеченні обміну речовин?
2. Із теплого приміщення людина зайшла в холодне
і занесла, наприклад, жабу. Як зміниться у них обмін речовин?
3. Який процес – асиміляції чи дисиміляції
переважає у здорової дитини?
03.11-06.11
І варіант
I рівень.
1. Хребет людини утворений такою кількістю хребців:
а) 30-31; б)
33-34; в) 36-37.
2. Кістки зовні можуть бути вкриті:
а) окістям; б) хрящем; в) сполучною тканиною.
3. Кісткові клітини одержують живлення:
а) безпосередньо з кровоносних судин; б) з міжклітинної рідини;
в) від спеціальних клітин, розташованих поблизу.
II рівень.
1. Позначте правильні твердження знаком «+» (плюс),
а неправильні — «-» (мінус).
Кількість ребер у людини складає 14 пар.
До складу скелета вільної верхньої кінцівки входять кістки плеча.
3 кістками не зв'язані м'язи шиї.
2. Бічні викривлення хребта називають...
3. Закінчіть речення.
а) Міцності кісткам надають...
б) Хребці з'єднуються...
в) Розчиняються в кислоті...
III рівень.
1. Доведіть, що хребет — не цільна кістка, а складається з окремих хребців.
2. Щоб хребет згинався, його кістки повинні бути рухливими та міцно
з'єднуватися. Як забезпечується міцність і рухливість хребта одночасно?
IV рівень.
1. Учитель викликав учня до дошки, але той, перш ніж підвестися, нахилився
над партою вперед і тільки по тім випрямився і вийшов до дошки. Чи може людина
встати, не нахиляючись уперед?
2. Ритм — важливий елемент роботи, тому кожному варто щодо цього повчитися
у свого серця: якщо працювати ритмічно, то робота буде продуктивною і вистачить
сил працювати довго. Люди давно помітили, що під ритмічну музику і спів легше
йти, працювати, танцювати. Як це можна пояснити з огляду на фізіологію?
3. Складіть схему «Методи
профілактики захворювань ОРС у сучасних умовах».
ІІ варіант
І рівень.
1. В організмі людини кісток:
а) понад 300; б) понад 400; в) понад 200.
2. Пасивна частина опорно-рухової
системи:
а) м'язи; б) скелет; в) міжклітинна речовина.
3. Хрящова тканина побудована з клітин:
а) хондроцитів; б) остеоцитів; в) колагенів.
II рівень.
Виконайте завдання.
1. Позначте правильні твердження знаком «+», а неправильні — знаком «—».
За формою кістки бувають довгі й короткі.
Джерелом нових клітин для росту кісток у довжину
є окістя, у товщину — хрящ.
Порожнини всередині трубчастих кісток забезпечують міцність кістки.
2. Як називається сполучнотканинна оболонка, що вкриває кістку зверху?
3. Заповніть таблицю.
III рівень. 3 бали
1. Наведіть приклади суглобів.
а) Одноосьовий:...
б) Двоосьовий: ...
в) Триосьовий: ...
2. За якою ознакою можна відрізнити кістки молодої людини від кісток
старого?
ІV рівень.
1. Уявіть, що ви відвідали картинну галерею, в якій проходив вернісаж
графічних полотен під назвою «Збережи здоровий хребет». Опишіть ваші враження.
2. Чи повинні відрізнятися, та за якими показниками, фізичні вправи для
дівчини і юнаків?
3. У народі говорять: «Живи як потрібно — і лікар тоді не потрібний». Розробіть
методи профілактики захворювань опорно-рухової системи в сучасних умовах.
ІІІ варіант
I рівень.
1. Кістки, що не входять до складу грудної клітки:
а) ключиця; б) ребра; в) грудина.
2. До трубчастих кісток належить:
а) лобова кістка; б) стегнова кістка; в) хребець.
3. Яке твердження вірне?
а) До коротких кісток відносять кістки зап'ястка, плюсни, хребта.
б) Кістки гомілки відносять до плоских кісток.
в) Ріст трубчастих кісток у товщину здійснюється за рахунок поділу клітин
тіла кістки.
II рівень.
Виконайте завдання.
1. Які функції виконує скелет?
2. Як називаються клітини кісткової тканини?
3. Закінчіть речення.
а) 3 мінеральних речовин у кістках найбільше...
б) Кісткова тканина утворена...
в) Неорганічні речовини надають кісткам...
III рівень.
1. Визначте риси подібності та відмінності між скелетами людини та тварини
(ссавець).
Заповніть таблицю.
Відділ скелета |
Подібність |
Відмінність |
|
|
|
2. Який відділ хребта несе основне навантаження? Відповідь обґрунтуйте.
ІV рівень.
1. Дівчинка, виходячи з тролейбуса, підвернула праву ногу. Під час огляду
з'ясувалося, що в неї набряк і по синіння правого гомілковостопного суглоба.
Під час спирання на ногу виникає різкий біль, ступня нерухома. Який, на вашу
думку, діагноз буде поставлено?
2. Запропонуйте анатомо-фізіологічні обґрунтування правил гігієни
опорно-рухової системи.
3. Унаслідок великих катастроф люди можуть опинитися
в завалах. За умов тривалого здавлювання м'яких тканин окремих частин тіла,
нижніх або верхніх кінцівок може розвитися синдром тривалого здавлювання кін
цівок, або травматичний токсикоз, зумовлений усмоктуванням у кров токсичних
речовин, що є продуктами розпаду роздавлених м'яких тканин. Запропонуйте заходи
з надання хворому першої медичної допомоги.
ІV варіант
I рівень.
1. До напіврухомих з'єднань кісток належить:
а) з'єднання між хребцями; б) тазостегновий суглоб;в) з'єднання тім'яних кісток черепа.
2. Хребці з'єднані:
а) тільки рухомо;б) напіврухомим способом;в) тільки нерухомим способом.
3. Рухоме з'єднання кісток:
а) шви; б)
суглоби; в) хрящі.
II рівень.
1. Міофібрили — це...
2. Які м'язи не прикріплюються до кісток?
3. Закінчіть речення.
а) Фасція — це...
б) У м'язі знаходяться...
в) Стінки внутрішніх органів утворені...
ІІІ рівень.
1. Чим забезпечується підтримка сталості внутрішнього середовища організму?
2. Який зв'язок між гіпофізом і ростом людини? Наведіть
приклади.
IV рівень. 4 бали
1. . Під час рефлекторного скорочення м'яза жаби, тобто в результаті
відповіді організму на подразнення рецепторів шкіри, через не дуже тривалий
час наставало стомлення і м'яз припиняв скорочуватися. Цей же м'яз швидко
ізолювали разом з нервом з організму, і він у разі подразнення через нерв
скорочувався більш тривалий час. Але коли м'яз знову перестав відповідати на
подразнення, нерв видаляли, і він скорочувалася ще якийсь час унаслідок
безпосереднього подразнення. Які висновки можна зробити: де скоріше настає стомлення
— у м'язі чи в місці переходу нерва у м'яз, у нервових клітинах мозку, у нерві?
2.Подорожанин, що заблукав, зазвичай ухиляється вліво. Однак у людей, які
краще володіють лівою рукою, спостерігається зворотне — вони «кружляють
вправо». Чому так відбувається?
3. 3. Сформулюйте гігієнічні правила охорони рухового апарата взимку.
Vваріант
І рівень.
1. До мозкової частини черепа належать кістки:
а) лобова, тім'яна і потилична;б) тім'яні, вилицеві та скроневі;
в) верхньощелепна, носова і вилицева.
2. Шийний відділ хребта складає:
а) понад половину всього хребта;б) половину хребта;
в) менш ніж половину хребта.
3. Яке твердження вірне?
а) До пояса нижніх кінцівок належать стегнові кістки.
б) Скелет плечового пояса утворюють ключиці.
в) До складу грудної клітки входять: ключиця, грудина, лопатка, кістка
плеча.
II рівень.
Виконайте завдання.
1. З яких кісток складається скелет верхнього пояса та
верхніх кінцівок?
2. Як називається другий шийний хребець?
3. Закінчіть речення.
Попереду тазові кістки з'єднуються, утворюючи...
Кожен хребець має...
Скелет кінцівок складається з...
ІІІ рівень.
1. Чи залежить товщина хряща, що утворює суглобні по
верхні в дорослої людини, від віку людини (у першу чергу) чи визначається
іншими факторами?
2. У запропонованих анаграмах (словах з переставленими
літерами) розгадайте терміни та дайте їм визначення.
Дихронцоти — це...
Тицосеоти — це...
Лагокен — це...
Кіснидцяна — це...
IV рівень.
1. Яку частину в скелеті людини можна назвати слідом минулої історії його
розвитку? Відповідь обґрунтуйте.
2. Чому вимерли неандертальці, хоча обсяг їхнього мозку був більшим, ніж
наш? Ваші припущення.
3. Народна мудрість проголошує: «Поводьтеся так, як велить вам розум,
серце і погода». Варто бути дуже уважним до себе взимку. Вона пригнічує нас
орально похмурим небом. Змушує нас опалювати приміщення, носити теплий одяг.
Усе це погано впливає на роботу опорно-рухової системи, збільшує утому.
Сформулюйте гігієнічні правила охорони рухового апарата взимку.
VІ варіант
І рівень.
1. Кістякових м'язів нараховується близько:
а) 400; б) 300; в) 600.
2. Скорочувальні елементи м'язів:
а) нервові волокна; б) кровоносні судини; в) м'язові волокна.
3. Яке твердження вірне?
а) Широкі м'язи розташовані на тулубі.
б) Стінки внутрішніх органів утворені з посмугованих м'язових волокон.
в) Короткі м'язи розташовані на кінцівках.
II рівень.
1. Назвіть типи з'єднання кісток.
2. Укажіть правильні твердження знаком «+», а неправильні — «—».
Нерухомі з'єднання кісток
утворюються внаслідок їхнього зрощення.
Напіврухомі з'єднання кісток
утворені кістковими проміжками.
Тиск усередині суглоба позитивний.
3. Яку будову має суглоб?
III рівень.
1. Які з перелічених м'язів найдужчі: сіднична, біцепс, литкова, жувальні?
2. Де знаходиться найдовший м'яз людини?
ІV рівень.
1. Доведіть, що будова і склад кісткової та хрящової тканин відповідають
функціям кісток
2. Чому кісткова тканина вважається динамічною системою?
3. Остеопороз — розрідження кісткової тканини. Чим зумовлене це
захворювання?
4. Запропонуйте засоби боротьби з остеопорозом.
Тема уроку Надання першої допомогипри ушкодженнях опорно-рухової системи.
Пошкодження опорно–рухової системи”.
Пошкодження |
Стислий опис |
Перша допомога |
Розтягнення |
перерозтягнення м’язів і зв’язок з розривом окремих волокон |
охолодження
пошкодженої ділянки, її фіксація
за допомогою бинта |
Удари |
пошкодження м’яких тканин, часто з крововиливом під шкіру
|
охолодження пошкодженої ділянки, її фіксація за
допомогою бинта |
Вивихи |
вихід
головки суглоба з суглобової
западини
|
охолодження
пошкодженої ділянки, її фіксація за допомогою шин, дощечок. |
Закритий перелом
|
порушення
цілісності кісток без виходу уламків кістки через шкіряні покриви назовні. |
знерухомлення пошкодженої кістки за допомогою шини
або підручних засобів |
Відкритий
перелом |
порушення
цілісності кісток з виходом уламків кістки через шкіряні покриви назовні. |
зупинка кровотечі, закриття рани
пов’язкою
знерухомлення пошкодженої кістки за допомогою шини |
Перелом черепа |
порушення цілісності кісток черепа |
фіксація голови при транспортуванні, закриття рани пов’язкою |
Перелом хребта |
порушення
цілісності хребців |
забезпечення нерухомості потерпілого або транспортування його на твердій поверхні. |
Ситуаційні завдання
- На уроці фізкультури хлопчики здавали залік з бігу на 60 м. Саша, пробігши кілька метрів, зійшов з дистанції. Сильно боліла нога, але все-таки її можна було зігнути і розігнути, поворушити пальцями, поступово почав розвиватися набряк. Як допомогти Сашкові? Визначте за симптомами вид травми.
- Іра і Таня прийшли на каток. Коли Іра каталася, її випадково штовхнув при падінні старшокласник. Утриматися на ногах не вдалося, і дівчинка впала. Від болю Іра голосно заплакала. У неї боліло плече. При огляді виявилося, що дівчинка не може поворухнути пальцями, виник сильний синець і є викривлення кістки. Дівчатка не знали, що робити. Як допомогти Ірі? Визначте вид травми.
- Ніна, як зазвичай, зайшла за Наташею по шляху до школи. Дівчата квапилися, їм потрібно було зайти перед уроками в бібліотеку. Коли вони піднімалися по шкільних сходах, назустріч їм йшли галасливим натовпом старшокласники. Вони навіть не помітили, що штовхнули Ніну. Вона впала на руку. Від болю мало не заплакала. Через деякий час Ніна сказала Наташі, що кисть руки опухає. Дівчата не знали, що робити. Як допомогти Ніні? Визначте вид травми.
Цілісність організму людини.Взаємодія регуляторних систем.
Літні завдання.
Тематика літніх завдань з курсу «Людина та її здоров'я»
- ступінь тривожності,
- характер харчування,
- рухова активність,
- режим дня;
3) прогнозування свого зростання за допомогою різних методик;
4) визначення гармонійності фізичного вигляду своїх батьків;
5) аналіз чинників, що впливають на фізичний стан організму, і визначення шляхів самовдосконалення.
18.05-22.05
Опрацювати тему"Будова та функції репродуктивної системи. Ембріональний та постембріональний розвиток людини"
1. Заповнити таблицю
органи
|
характеристика
|
функції
|
Віковий період
|
Тривалість періоду, характеристика
|
|
Хлопчики/чоловіки
|
Дівчатка/жінки
|
|
Новонародженості
Грудний
Раннє дитинство
Перше дитинство
Друге дитинство
Підлітковий вік
Юнацький вік
Зрілий вік, 1-й період
Зрілий вік, 2-й період
Похилий вік
Старечий вік
Довгожителі
|
12.05-15.05
Опрацювати тему "Імунна система.Імунітет"
https://www.youtube.com/watch?v=6fuXdNqttmI
https://www.youtube.com/watch?v=vSWzjuAwT7I
Відповісти на питання:
1. Імунна система
2. Імунітет. Види імунітету.
3. Розлади імунної системи
- Антигени – це чужорідні тіла, які проникають в організм.
- Імунітетом можна назвати властивість організму щодо захисту від чужорідних тіл.
- Імунітетом називають фізіологічний механізм, що забезпечує утворення кров’яного згустку.
- Клітинний імунітет був відкритий П. Ерліхом
- Фагоцитоз є клітинним імунітетом.
- Антитіла – це стероїди, які виділяються при імунітеті.
- При природженому імунітеті антитіла успадковані від батьків
- І вроджений і набутий імунітет називається штучним.
- Вроджений імунітет виникає в результаті щеплення.
- Пасивний імунітет виробляється за допомогою сироваток.
- Інтерферон – учасник гуморального імунітету.
- Щеплення – це вакцина, що містить готові антитіла.
- Щеплення роблять для запобігання захворювання на інфекційні хвороби.
- Проти всіх інфекційних хвороб утворюється імунітет.
- Імунна система активно підтримує гомеостаз.
- Імунна система сприяє кращому приживленню пересаджених органів і тканин.
- Кістковий мозок і тимус є периферійними органами імунної системи.
- Фагоцити є факторами неспецифічного імунітету.
- Т-лімфоцити утворюються в вилочковій залозі.
- Алергія – це стан зниженої чутливості організму до дії харчових продуктів або інших алергенів.
- Імунологічна пам’ять – це здатність імунної системи організму після першого взаємодії з антигеном специфічно відповідати на його повторне введення.
- Апендикс і мигдалики – непотрібні придатки організму.
04.05-08.05
Виконати Контрольну роботу (за варіантами)
А перетворення енергії
|
Б енергетичні зміни
|
В місце, де
безпосередньо відбуваються процеси
|
1.синтез речовин
|
1. виділення енергії
|
1.клітина
|
2. розщеплення речовин
|
2. поглинання енергії
|
2. порожнина кишечнику
|
3 перетворення речовин не відбувається
|
3. відсутність енергетичних змін
|
3. тканинна рідина
|
А перетворення енергії
|
Б енергетичні зміни
|
В місце, де безпосередньо відбуваються
процеси
|
1.синтез речовин
|
1. виділення енергії
|
1.клітина
|
2. розщеплення речовин
|
2. поглинання енергії
|
2. порожнина кишечнику
|
3 перетворення речовин не відбувається
|
3. відсутність енергетичних змін
|
3. тканинна рідина
|
№ з/п
|
Назва залози
|
Місце розташування
|
Гормони
|
Роль у функціонуванні організму
|
27.04-30.04
Опрацювати тему"Мова.Мислення та свідомість. Поняття про сигнальні системи"
https://www.youtube.com/watch?v=0sbfpmGvG8M
https://www.youtube.com/watch?v=RqvD6xADZ1U
https://www.youtube.com/watch?v=55PBpXAoa64
Подумайте, чому одне зображення ви сприймаєте по різному?
Дайте пояснення, чому свідомість називають найвищою формою відбиття?
Подумайте і скажіть, чи є свідомість у новонародженої дитини?
Наведіть з власного досвіду приклади, які б характеризували роботу неусвідомленої форми вищої нервової діяльності.
Опрацювати тему"Сон.Біоритми"
https://www.youtube.com/watch?v=8I14IUwG92k
https://www.youtube.com/watch?v=_tTevy57U3c
- Що
таке сон?
- Скласти таблицю «Фази сну»
- Яке значення має повільнохвильовий та швидкохвильовий сон?
- Як виникають сновидіння?
- Біологічні ритми, їх класифікація
- Значення біоритмів для організму людини
Опрацювати тему"Навчання"
https://www.youtube.com/watch?v=0sbfpmGvG8M
Опрацювати тему "Пам'ять"
https://www.youtube.com/watch?v=Bkgv_VXiyoo








13.04- 17.04
Опрацювати тему "Безумовні рефлекси.Інстинкти"
https://www.youtube.com/watch?
v=NnfMpxnmNHAhttps://www.youtube.com/watch?v=uaTEIfzqq3M


Опрацювати тему "Умовні рефлекси, гальмування умовних
рефлексів"
https://www.youtube.com/watch?v=IRh1BlHJtyA
Дайте відповіді на питання:
1.Уявіть людину, в якої після хвороби чи поранення повністю перестали функціонувати великі півкулі, проте нормально функціонують інші відділи головного мозку і спинний мозок. Чи житиме ця людина? Які зміни відбудуться в її поведінці?
Немає коментарів:
Дописати коментар