Навчальні матеріали для дистанційного навчання 7-А, 7-Б класи

Шановні батьки та учні!
Будь ласка надсилайте мені ваші домашні завдання на мою ел. адресу  oxanapu@i.ua або oxanapu78@gmail.com

05.05.2021-07.05.2021

Тема урока "Взаємозв’язок компонентів екосистеми. Співіснування організмів в угрупованнях"
переглянути відеоролики

«Взаємовідносини організмів»

Тип взаємовідносин

(назва)

Визначення

Приклад

конкуренція

 

 

мутуалізм

 

 

симбіоз

 

 

паразитизм

 

 

коменсалізм

 

 

хижацтво

 

 

Вправа «Установи відповідність»

Взаємовідносини організмів в угрупованнях

+ 0 корисно-нейтральні
– 0
шкідливо-нейтральні
+ +
взаємовигідні
+ –
корисно-шкідливі
– – вза
ємно-шкідливі
0 0 нейтр
альні

Завдання: визначити характер взаємовідносин організмів в природі, використовуючи позначення:

1.     олені та лосі, як поширювачі насіння рослин;

2.     гриб та водорість в складі лишайника;

3.     снігурі, як споживачі насіння рослин;

4.     шапинковий гриб та дерево;

5.     трутовик та дерево;

6.     мурахи та тля;

7.     шишкар та білка;

8.     корова та трава;

9.     лисиця та блоха;

10.                  буряни та культурні рослини.

Дом.завдання:

1 Відповісти на питання:

n  Чим мутуалізм відрізняється від коменсалізму?

n  Чим хижацтво відрізняється від конкуренції?

n  Які переваги має паразитизм перед іншими формами співіснування організмів?

НА 13 ТРАВНЯ:

2. підготувати міні – проекти «Вплив людини та її діяльності на організми, , "Як тварини пристосовані до життя в різних умовах", "Заповідні території України"


26.04.2021-30.04.2021

Тема урока"Ланцюги живлення"

Кожний вид організмів пристосований до певних умов середовища життя і взаємодіє з популяціями інших видів. Таким чином кожен вид займає в екосистемі свою екологічну нішупросторове положення популяції певного виду в екосистемі, що визначається його пристосуванням до чинників неживої природи, а також взаємозв’язками з популяціями інших видів.

Компоненти екосистем взаємопов’язані між собою різними типами зв’язків, які називають харчовими, або трофічними це форма біотичних зв’язків, за яких організми одного виду є об’єктом живлення для іншого.

Кожен вид організмів становить окрему ланку, або трофічний рівень – місце, яке займають особини певного виду в ланцюзі живлення.

У природі не існує такого виду, який би не був пов’язаний з іншим. Живлячись за рахунок інших істот, організми дістають енергію. Унаслідок цього в природі виникають ланцюги живлення.

Харчовий ланцюг (ланцюг живлення) – це послідовності у якому особини  одного виду,  їхні рештки або продукти   життєдіяльності слугують об’єктом живлення для представників іншого виду (учні фіксують визначення в ейдос-конспекті).

Термін «ланцюг живлення» запропонував Чарльз Елтон, англійський еколог та зоолог у 1934 р.

 Будь-який харчовий ланцюг включає три типи організмів:  

n  Автотрофи (організми, які утворюють органічну речовину)         продуценти

n  Гетеротрофи (організми, які споживають органічну речовину)        консументи

n  Сапротрофи (організми, які розкладають рештки)             редуценти

1. Продуценти — автотрофні організми, які здатні синтезувати органічні речовини за рахунок неорганічного середовища.

2. Консументи — гетеротрофні організми, які споживають органічні речовини продуцентів або інших консументів. На долю цих організмів припадає 10% від усіх гетеротрофних організмів планети. Розрізняють консументи першого порядку (фітофаги) та другого порядку (м'ясоїди).
3. Редуценти — організми, які розкладають органічні речовини до неорганічних, тобто живуть за рахунок мертвих організмів. Вони забезпечують розклад органічних речовин на планеті й перетворюють їх на неорганічні сполуки, беручи участь у к
олообігу речовин. Це бактерії, гриби, водорості. На їх долю припадає 90% від усіх гетеротрофів планети.

Запамятай!!!
На першому місці – завжди …(рослина). 
На другому – той, хто її …(споживає). 
На третім - …(хижак), що на здобич чекає.

Пригадайте?

На які три основні групи поділяють консументи (гетеротрофи) залежно від джерел харчування?

  - фітофаги (травоїдні) — це консументи 1-го порядку, які харчуються виключно рослинами. Наприклад, птахи їдять насіння, бруньки й листя;

- хижаки (м’ясоїдні) — консументи 2-го порядку, які харчуються виключно травоїдними тваринами (фітофагами), і навіть консументи 3-го порядку, які харчуються лише м’ясоїдними тваринами;

всеїдні, які можуть поїдати як рослинну, так і тваринну їжу.

Зв’язок між двома ланками встановлюється, якщо одна група організмів виступає в ролі їжі для іншої групи. Першою ланкою обов’язково є організми, які утворюють органічні речовини. Останньою ланкою є організми, які розкладають речовини до мінеральних речовин. Процес розкладу дуже важливий, оскільки закінчується поверненням у кругообіг елементів мінерального живлення. Ланцюг відображає передачу енергії. Рослини засвоюють сонячну енергію і перетворюють її в хімічну (енергію їжі), яка передається наступним ланкам. З кожною новою ланкою кількість енергії зменшується тому харчовий ланцюг складається з 4-5 ланок.

Під час переходу з нижчого трофічного рівня на вищий майже 90 %  енергії тварини використовують для забезпечення власних потреб, а запасають лише 10 %. 
ЗАВДАННЯ:

Із запропонованих організмів складіть  харчові ланцюги  

Дуб, Жук-короїд, Дятел чорний,Яструб - тетерев’ятник,Мікроорганізми

Клен,Личинка травневого хруща,Синиця,Сова,Жуки – гнойовики

   Пшениця , Миша ,   Гадюка звичайна ,   Їжак звичайний ,   Мікроорганізми гниття

Ящірка  прудка,Їжак звичайний,Кропива,Метелик кропив’янка,Гадюка звичайна

 Закінчити речення:

1.       Редуцентами в екосистемах є  організми які,…………

2.       Переплітаючись, різні ланцюги живлення формують ……..

3.       Послідовності у якому особини  одного виду,  їхні рештки або продукти   життєдіяльності слугують об’єктом живлення для представників іншого виду називаються………….

4.       Місце, яке займають особини певного виду в ланцюзі живлення називається

5.Ланцюги живлення починаються з …………….

6.Зв'язки організмів в екосистемі за живленням називають......

     7. Під час переходу з нижчого трофічного рівня на вищий організми запасають лише ........... енергії

8.Організми, які отримують поживні речовини й необхідну енергію, харчуючись залишками мертвих організмів (тварин, рослин),— це ………… 


Тема урока "Поняття про  екосистему та чинники середовища"

Середовище існування організмів-частина природи, яка оточує живі організми і взаємодіє з ним

 Виділяють середовища життя організмів (наземно-повітряне,  водне, ґрунт, живі організми)

Таблиця «Екологічні чинники»

Екологічні чинники

Характеристика

Абіотичні

чинники неживої природи – фізичні та хімічні умови середовища (температура, вологість, світло, рух повітряних мас (вітер), течія і солоність води, опади, сніжний покрив, магнітне поле Землі тощо)

Біотичні

усі форми взаємодії між організмами (внутрішньовидові й міжвидові взаємозв’язки)

Антропогенні

чинники, зумовлені діяльністю людини (забруднення середовища, необмежене полювання, руйнування середовища існування тощо)

Завдання:  

I   пристосування  тварин до впливу вологи;

II   пристосування тварин до впливу температури;

III пристосування тварин до впливу освітленості.

        

«Біологічна вікторина»

1.     Відомо, що в багатьох ссавців, які мешкають у спекотних пустелях, великі вуха. Поясніть це явище

2.     Зробіть припущення, чому африканські слони мають більші за розміром вуха, ніж азіатські).

3.   У птахів немає потових залоз. Як під час спеки вони збільшують тепловіддачу


19.04.2021-23.04.2021

Тема урока "Перевірочна робота з теми 
" Поведінка тварин"
І рівень

ВБЕРІТЬ ОДНУ  ПРАВИЛЬНУ ВІДПОВІДЬ

1. Укажіть назву науки, яка вивчає взаємодопомогу, захист, агресію тварин:

     А   ейдологія   Б екологія        В етологія        Г етіологія

2 Який із методів найчастіше застосовував Карл фон Фріш для вивчення мови бджіл?           

 А порівняння         В спостереження          Г кільцювання            Б експеримент

 3   Проявом якої форми поведінки є утворення шлюбн  А індивідуальної                          

Б репродуктивної  В соціальної     Г набутої                                                   

 4.   Визначте причину, чому в окремих випадках хвилясті папуги в неволі не розмножуються, хоча шлюбні пари утворюють, а умови їхнього утримання найоптимальніші?

А відсутність гніздового ящика, що є ключовим стимулом для  репродуктивних інстинктів

Б відсутність гніздового ящика, що є мотиваційним стимулом для спарювання

В наявність клітки, у якій статеві інстинкти не проявляються

Г у клітці має бути готове гніздо з пуховим настилом як необхідний пусковий стимул                           

5.     Калан каліфорнійський, піднявшись на поверхню із здобутою їжею (молюсками, морськими зірками, морськими їжаками), перевертається на спину, виймає з під правої передньої лапи камінь, розташовує його на грудях і вдаряє об нього здобуту жертву. Який характер має описаний прояв поведінки?      А розумова діяльність      Б научіння     В інстинкт               Г умовний рефлекс 

6.     Який вид научіння спостерігається у випадку, коли шпаки перестають боятися нерухливого опудала, яке господарі вивісили на черешні для збереження врожаю?           А звикання        Б наслідування    В загарбування      Г осяяння    

           СЕРЕДНІЙ РІВЕНЬ (3- бали)

7.              Заповніть таблицю:

Поняття

Визначення

1.  Вроджена поведінка

 

2.  Індивідуальна поведінка

 

 3.Стратегія конфліктів

 

8.  ВСТАНОВІТЬ ВІДПОВІДНІСТЬ ТЕРМІНІВ 1 ВИЗНАЧЕНЬ

Терміни                                                            Визначення

А.   Набуті реакції                                1.Розвиток від простого до складного

Б. Комунікація тварин                                     2. Відсутня структура взаємовідносин

В. Анонімні угруповання                   3. Спілкування тварин

Г.   Еволюція поведінки тварин        4.  Умовні рефлекси                                                   

           Достатній рівень (3-бали)                                    

9.     За даними поняттями складіть таблицю «Поведінка тварин»

1Поведінка тварин                             4) Форми поведінки

2) Типи поведінкових реакцій                      5) Вроджені реакції

3) Репродуктивна поведінка                         6) Соціальна поведінка

                                                                       7)Набуті реакції                                                              

Високий рівень (3-бали)

10. Опишіть основні прояви репродуктивної поведінки на конкретних прикладах тварин.

11. Які особливості соціальної  поведінки приматів
12.На одному з прикладів тварин доведіть пристосувальнеи значенняи територіальної поведінки.


       

Тема урока "Захист міні-проектів за вибором «Угруповання тварин», «Чому мігрують тварини», «Як спілкуються тварини», «Як вчаться тварини», «Як тварини користуються знаряддями праці».

) Наука, яка вивчає поведінку тварин:

а) екологія, б) етологія, в) ентомологія

2) В основі поведінки лежить здатність організмів до:

а) подразливості, б) збудження, в) рефлексів.

3) Найпоширенішим  методом дослідження поведінки  є:

а) експеримент  б) спостереження в) моделювання

4)  Поведінкові реакції – це:

а) годування б)  вміння літати птахів в) линяння;

5) Серед комах найскладніша поведінка спостерігається у:
а) коників, б) метеликів в) термітів.

6) Чи має поведінка тварин пристосувальне значення?

а) так б)  іноді  в) ні.

7) Поведінка - …

8) Хомінг - …    

2. Вправа «Втрачена інформація»

9.У разі необхідності, крім спостережень може використовувати ………………...……, під час якого змінюються певні умови існування тварин.

10.Основними методами етології є  ……………………….….., ………….…………..… та ………………….……. поведінкових реакцій тварин у природі.


Підготувати міні-проект за вибором «Угруповання тварин», «Чому мігрують тварини», «Як спілкуються тварини», «Як вчаться тварини», «Як тварини користуються знаряддями праці».

Домашнє завдання

      Повторити конспекти  . Підготуватися до узагальнення знань з вивчених тем.

12.04.2021-16.04.2021

Тема урока" Еволюція поведінки тварин, її пристосувальне значення"


·        «Поміркуйте»

Зіставивши запропоновані терміни з їх визначеннями, отримаєте назву науки.

Термін

Визначення

1. Поведінка

В. Відносно постійні, вроджені реакції організму на подразники

2. Безумовні рефлекси

Ц. Реакція організму у відповідь на подразнення за участі нервової системи

3. Таксис

Я. Передача інформації від однієї особини до іншої

4. Інстинкт

Е. Спрямовані дії у відповідь на зовнішні чи внутрішні подразники

5. Научіння

Л. Сукупність складних спадково зумовлених стереотипних дій

6. Рефлекс

І. Інстинкт повернення додому

7. Хомінг

О. Спрямований рух одноклітинного  організму стосовно якогось чинника

8. Комунікація

Ю. Зміна індивідуальної поведінки в результаті попереднього досвіду

1.    Еволюційні причини поведінки .

Процес історичного прогресивного розвитку органічного світу шляхом пристосування живих організмів до безперервно мінливих умов існування називається еволюцією.

На різних етапах еволюційного розвитку тваринного світу можна виділити такі при­роджені адаптивні (пристосувальні) реакції: таксиси, рефлекси та інстинкти. До набу­тих форм, більш мінливих, відносять научіння й мислення.


Таксиси це найпростіша форма поведінки у найпростіших і багатоклітинних ор­ганізмів, що визначає взаємодію організму із середовищем. Стереотипне просторове переміщення організмів в бік кращих умов середовища  Наприклад, реотаксис — рух клітини проти течії рідини; хемотаксис — рух клітини до певної хімічної речовини.

Рефлекс — також вид адаптивної поведінки. Він є безумовною рефлекторною реак­цією організму на подразники, одним з головних видів адаптації в тваринному світі.

Інстинкт — складніша форма природженої поведінки, яка сформувалася в ході еволюційного розвитку даного виду. Інстинкт — це система складних ланцюгових без­умовних рефлексів, у якій кінець одного рефлексу зумовлює початок іншого. В процесі життя на інстинктивну поведінку нашаровуються численні умовні рефлекси.

      Під час вивчення поведінки тварин велике значення має з'ясування питання, як здійснюється навчання тварин. 

Навчання — це процес набуття індивідуального життєвого досвіду і відбивається в зміні інстинктивної поведінки. Існує багато видів навчання. В основі усіх їх лежить вироблення умовних рефлексів різної складності. Найчастіше навчання здійснюється способом наслідування. Так, малята всіх видів тварин, наслідуючи дорослих тварин, набувають їх досвіду.

Після розноження домінуючою формою поводження в савців стає турбота про потомство, що є однією з основних причин еволюційного успіху цього класу. 

1.    Рушійні сили еволюції.

Рушійними силами еволюції є спадковість, мінливість, природний добір.

        Мінливість – властивість організмів набувати нових ознак або втрачати попередні під впливом різних факторів.

      Спадковість – здатність організмів передавати природжені ознаки потомству.

        Природний добір – процес збереження та виживання організмів, більш пристосованих до умов певного середовища і загибелі менш пристосованих. Це основний фактор еволюції, який є наслідком боротьби за існування.

Форми боротьби за існування:

·       Внутрішньовидова (між особинами одного виду);

·       Міжвидова ( між особинами різних видів);

Боротьба з несприятливими умовами зовнішнього середовища


Дом.завдання:
Код доступу 4652279
 використати цей код, 
відкривши посилання
join.naurok.ua



Тема урока"Територіальна поведінка"


Територіальна поведінка – це сукупність поведінкових реакцій особин, спрямованих на використання ресурсів їхньої території існування (їжі, води, місць відпочинку). Поведінка характерна багатьом безхребетним та хребетним тваринам. Території бувають великі, малі й зовсім малі. Усе залежить від виду тварин, їх розмірів і від того, як вони здобувають їжу. Тому розміри території часто визначають і складність територіальної поведінки.

Пристосувальне значення територіальної поведінки:

  • Підвищення пристосованості
  • Виживання виду
  • Регулює чисельність особин

Основні прояви територіальної поведінки:(навести приклади)

  • Охорона території
  • Мічення території
  • Облаштування території
  • Хомінг (інстинкт дому) – здатність тварин повертатися на свою ділянку проживання.

Способи орієнтування тварин

Орієнтування тварин – здатність визначати положення тіла в просторі та напрямки своїх переміщень, використовуючи інформацію із зовнішнього середовища.

Забезпечується ця здатність тварин органами чуття та проявами вродженої поведінки.

Основне значення відіграє зір, слух, нюх. Інформація від органів чуття надходить у головний мозок. У ньому є система топографічних й координатних нейронів, що відображають у корі зовнішній простір у вигляді нафти.

Особлива роль належить і пам’яті (бджоли запам’ятовують місце розташування корму, лососі хімічний склад води).

У тварин різноманітні способи орієнтування. Вони можуть визначати відстань, місце і час за розташуванням.

Отже, орієнтування тварин – це їх життєво необхідна здатність.

Контроль знань з теми «Поведінка тварин»

  • Питання:
  • 0/12
  1. Прикладом безумовного рефлексу є

    (Кількість балів 1.00)

    •  
    •  
    •  
    •  
  2. Прикладом умовного рефлексу є

    (Кількість балів 1.00)

    •  
    •  
    •  
    •  
  3. Етологія тварин вивчає їхню

    (Кількість балів 1.00)

    •  
    •  
    •  
    •  
  4. Суспільними комахами є

    (Кількість балів 1.00)

    •  
    •  
    •  
    •  
  5. Суспільну поведінку тварин вивчав

    (Кількість балів 1.00)

    •  
    •  
    •  
    •  
  6. Які бувають типи угруповань у тварин?

    (Кількість балів 1.00)

    •  
    •  
    •  
    •  
  7. Прикладом харчової поведінки є

    (Кількість балів 1.00)

    •  
    •  
    •  
    •  
  8. Прикладом територіальної поведінки є

    (Кількість балів 1.00)

    •  
    •  
    •  
    •  
  9. Прикладом шлюбної поведінки є

    (Кількість балів 1.00)

    •  
    •  
    •  
    •  
  10. Установіть відповідність між типами поведінки та їхніми характеристиками.

    (Кількість балів 1.00)

      • 1 

        захисна поведінка

      • 2 

        харчова поведінка

      • 3 

        територіальна поведінка

    •  
      • А 

        поведінка, що зумовлює розподіл території, яку займає певне угруповання на окремі ділянки

      • Б 

        поведінка, що пов’язана з пошуком, запасанням їжі і обміном речовин

      • В 

        поведінка, що спрямована на уникнення небезпеки

      • Г 

        поведінка, що допомагає тварині відшукати пару

    АБВГ
    1
    2
    3
  11. Установіть відповідність між термінами та їх визначеннями (один варіант зайвий).

    (Кількість балів 1.00)

      • 1 

        поведінка

      • 2 

        хомінг

      • 3 

        міграція

    •  
      • А 

        пристосувальні дії або система дій організму у відповідь на дію зовнішнього або внутрішнього середовища

      • Б 

        здатність тварин повертатися після міграції на своє місце існування

      • В 

        орієнтовані рухи, спричинені певними стимулами

      • Г 

        регулярні переміщення тварин одного виду з однієї зони проживання в іншу

    АБВГ
    1
    2
    3
  12. Установіть правильну послідовність етапів формування умовного рефлексу у собаки.

    (Кількість балів 1.00)

    • А 

      виділення слини при годуванні

    • Б 

      вмикання світла

    • В 

      годування собаки і вмикання світла

    • Г 

      виділення слини при вмиканні світла без їжі

    АБВГ
    1
    2
    3
    4

05.04.2021-09.04.2021


Тема урока "Практична робота Визначення форм поведінки(або типів угруповань) тварин за  відеоматеріалами або описом

Тема роботи" Визначення форм поведінки (або типів угруповань) тварин Мета: ознайомитися з особливостями форм поведінки тварин і навчитися їх розрізняти.

Обладнання та матеріали: відеофрагменти або описи форм поведінки різних тварин, проектор, комп’ютери або інші засоби для демонстрування відеофрагментів, підручник, зошит.

Хід роботи

1. Ознайомтеся з різними формами поведінки тварин за описом або відеофрагментами.

2. Впишіть у таблицю назву форми поведінки, яка відповідає опису (і відповідному відеофрагменту). Переглянути відеоролик за посиланням:

3. Використовуючи матеріали підручника та інших джерел поясніть, які ознаки дозволяють впізнати різні форми поведінки тварин. Відповідні ознаки впишіть у таблицю.

Форма поведінки тварин

Характерні ознаки форми поведінки

Харчова поведінка

 

Шлюбна поведінка

 

Територіальна поведінка

 

Батьківська поведінка

 

4. За результатами практичної роботи сформулюйте висновок, у якому поясніть, яке пристосувальне значення має поведінка тварин.


Тема урока"Соціальна поведінка тварин. Типи угруповань тварин за К. Лоренцом. Ієрархія у групі"

«Пригадайте»:

1. Яку поведінку називають територіальною?

2. Які способи маркування використовують різні тварини, помічаючи межі своєї території?

3. Яке значення демонстрації погроз?



·        Соціальна поведінкаповедінка, яка включає всі типи взаємодій тварин в угрупованнях.

Повністю ізольоване існування організмів у природі не трапляється, оскільки було б неможливим здійснення основної життєвої функції – розмноження.

Тварини

                               Поодинокі                                                 Соціальні

контакти між особинами підтримуються         утворюють постійні групи,

лише в шлюбний період                                      в яких існує система

                                                                                «підпорядкування – домінування»

         Чинники, що формують поведінку у групах:

1.     Соціальний інстинкт

2.     Внутрішньовидова агресивність

         Класифікація тваринних угруповань (за К. Лоренцом)

Угруповання тварин

 


                     Анонімні                                                          Особистісні

- відсутня постійна структура                                       - постійна структура;

- комунікація безадресна                                               - розподіл ролей;

                                                                                         - ієрархія домінування

Відкриті                         Закриті

не проявляють агресії      не відрізняють один одного «персонально»,

     один до одного                        але відчувають «чужинців»

 

Приклади особистісних угруповань

o   Колоніягрупа з кількох або великого кількості організмів, що живуть або проводять велику частину часу близько один до одного, найчастіше для взаємної вигоди, наприклад, для захисту від хижаків або полювання за жертвою (корали, вольвокс, діатомові водорості; на час розмноження формуються колонії чайок, граків, гагар; бабаки, лемінги).

 o   Зграя це тимчасове об’єднання тварин, які полегшують виконання будь-яких життєвих функцій виду, таких як: міграції, добування їжі, захист від ворогів (риби, ссавці родини Собачих (переглянути відео «Зграя вовків» за посиланням  https://www.youtube.com/watch?v=rO6E1or3lYg).

o   Стадо (табун) – це тривале об’єднання ссавців. Основу групової поведінки тварин в стадах становлять взаємовідносини домінування-підлеглості. Стадо підкоряється лідеру, як найдосвідченішому члену і діє як єдине ціле. Біологічне значення лідерства полягає в тому, що індивідуальний досвід окремих особин може бути використаний усією групою. Діяльність лідера не спрямована безпосередньо на підлеглість інших особин.

·        Ієрархія домінування – це система «підпорядкування-домінування» в угрупованні соціальних тварин:

­   α-особина – лідер угруповання;

­   ω-особина – особина, яка займає останнє місце в ієрархії.

Види ієрархій :

o   лінійна;

o   паралельна;

ЗАПИТАННЯ:

1.Установіть ознаки  подібності і відмінності зграї та стада

2.Установіть ознаки  подібності і відмінності  колонії та стада

3.Установіть ознаки  подібності і відмінності зграї та колонії.

на всі питання обов'язково навести приклади




18.01.2021-22.01.2021

Тема урока" Транспорт речовин у тварин.Незамкнена та замкнена кровоносна система. Кров ,її основні функції"

Майже всі тварини мають спеціальну систему для транспорту та розподілення речовин в організмі. Виняток становлять кишковопорожнинні, плоскі та круглі черви. Усередині тіла цих тварин речовини долають незначні відстані і можуть транспортуватися шляхом дифузії.

Зі збільшенням розмірів тіла і складності будови збільшується й кількість речовин, що потрапляють до організму. Відстані, що доводиться проходити речовинам, також збільшуються, і для їх розподілу вже недостатньо простої дифузії. У зв’язку із цим у процесі еволюції у тварин сформувалася кровоносна система.

Основними елементами кровоносної системи є серце (або орган, який його замінює) і судини (капіляри, вени й артерії).

Артерії — це судини, по яких кров рухається від серця, а вени — це судини, по яких кров рухається до серця.

— Яка кров називається венозною, а яка — артеріальною?

Артеріальна кров насичена киснем, а венозна — вуглекислим газом.

Кров приводиться в рух скороченнями серця і циркулює судинами.

Якщо кров рухається в організмі тварини тільки по кровоносних судинах, то говорять про замкнену кровоносну систему, а коли частково по судинах, а частково по порожнинах тіла — то говорять про незамкнену кровоносну систему.

У хребетних тварин (птахів, амфібій, ссавців), а також у кільчастих червів кровоносна система замкнена, а у членистоногих (ракоподібних), молюсків кровоносна система незамкнена.

Порівняльна характеристика незамкненої і замкненої кровоносної систем

Ознаки для порівняння

Незамкнена кровоносна система

Замкнена кровоносна система

Кровоносні судини

Перериваються

Не перериваються (цілісні)

Рідина, що циркулює

Гемолімфа

Кров

Приклади тварин

Молюски, членистоногі

Кільчасті черви, хребетні тварини

Безхребетним тваринам притаманні обидва типи кровоносної системи, а от хребетним тваринам — лише один — замкнена кровоносна система.

Кров, її основні функції. 

Кров - рідина, що циркулює в кровоносній системі. Складається з рідкої міжклітинної речовини плазми (жовтувата напівпрозора рідина, до складу якої входить вода, білки, жири, глюкоза, мінеральні речовини, амінокислоти, вітаміни, гормони та продукти обміну речовин, саме завдяки рідкій плазмі кров виконує транспортні функції) і клітин крові: еритроцитів (червоних кров'яних клітин транспортування кисню), лейкоцитів (білих кров'яних клітин з ядрами, які постійно змінюють форму; основна функція — захист організму від бактерій, чужорідних білків та сторонніх тіл, завдяки явищу фагоцитозу – лейкоцити за допомогою псевдоніжок поглинають їх і перетравлюють, забезпечуючи імунітет тваринного організму) і тромбоцитів (кров'яних пластинок, які відповідають за згортання крові).

Кров — це не просто розчин, який містить різні органічні та неорганічні сполуки. Вона, крім того, містить декілька типів молекул, які спеціально пристосовані для перенесення газів, і в першу чергу — кисню і вуглекислого газу. Ці речовини називають дихальними пігментами, які являють собою білки, що містять у своєму складі йони металічних елементів (Купруму або Феруму). Найбільш поширеними дихальними пігментами, що містять Купрум, є гемоціанін, а залізовмісними — гемоглобін.

Гемоглобін і подібні до нього речовини повинні не тільки зв’язувати кисень, але й легко віддавати його клітинам, які його потребують для нормального перебігу обміну речовин.

У тварин, які використовують розчинений у плазмі крові гемоціанін (молюски, членистоногі) або гемоглобін (кільчасті черви), киснева ємність крові невелика порівняно з тими тваринами, у яких гемоглобін міститься в спеціальних клітинах — еритроцитах.

Основні функції крові:

·         транспорт газів; гормонів,

·         забезпечує імунітет,

·         транспорт поживних речовин і продуктів їх обміну;

·         виконує важливу роль у збереженні температури тіла в птахів і ссавців.

У хребетних тварин транспорт речовин, окрім кровоносної системи, здійснює ще й лімфатична система (циркулюючою рідиною є лімфа, яка подібна за складом до плазми крові, та містить лейкоцити, виконує транспортну, імунну та інші функції). Кровоносна система є потужнішою, ніж лімфатична, тому що циркуляція рідини в ній здійснюється завдяки скороченням серця

Відповісти на питання: 

1.У яких тварин відсутня кровоносна система? З чим це пов'язано?.

2. У яких тварин незамкнена кровоносна система? Наведіть приклади.

3. У яких тварин замкнена кровоносна система? Наведіть приклади.

4. Які різновиди кровоносних судин ви знаєте?

5. У чому різниця в будові серця у риб, земноводних і птахів?

Підготуватися до практичноі роботи

 

Тема урока"Дихання та газообмін у тварин. Органи дихання, їх різноманітність.Значення процесів дихання."

Дихання як біологічний процес являє собою розщеплення органічних речовин (за допомогою кисню — аеробне; у безкисневому середовищі — анаеробне) з метою отримання енергії, необхідної для життєдіяльності.

У тварин, що вийшли на суходіл, зяброве дихання в сухому повітрі, яке містить мало вологи, виявилося неможливим і тому змінилося на інші типи — легеневе і трахейне. Комахи та ряд інших членистоногих (наприклад, павуки) мають високоспеціалізований тип дихальної системи — трахейну. Її відмінність від інших систем полягає в тому, що кисень з повітря надходить по ній безпосередньо до клітин тіла, а не переноситься за допомогою крові. На декількох сегментах тіла (а точніше черевця) у комах є парні отвори, які називають дихальцями,— по одному на кожному сегменті. Вони ведуть до заповнених повітрям порожнин, від яких у  глиб тіла йдуть невеликі трубочки — трахеї

Газообмін за рахунок дифузії

Одноклітинні організми, або найпростіші (амеба, інфузорія-туфелька), не мають спеціальних органів дихання. Газообмін у них відбувається за рахунок дифузії внаслідок безпосереднього проникнення газів через поверхню клітини. У результаті процесу дихання, який відбувається в мітохондріях клітин, концентрація кисню в цитоплазмі знижується. Тому кисень проникає до клітини з навколишньої води, де його концентрація вища. Цей процес називають дифузією. Концентрація ж вуглекислого газу у клітині, навпаки, стає вищою, і він виходить назовні, у воду. Газообмін за рахунок дифузії притаманний також і для нижчих багатоклітинних тварин, наприклад для губок, кишковопорожнинних (гідра, медузи, корали), плоских (планарія молочно-біла) тощо.

Дихання за допомогою зябер

Багатоклітинні організми, які живуть у воді, дихають зябрами — тонкостінними виростами або зморшками, вкритими тонкою шкірою, яка має проникність.Серед хребетних тварин зяброве дихання найкраще розвинуте в риб. Їхні зябра розташовані з країв бічних отворів, що ведуть до глотки. Таких отворів, або зябрових щілин, найчастіше буває чотири або п’ять по обидва боки від глотки. Відкриваючи та закриваючи рот, риба набирає воду до ротової порожнини, а потім завдяки скороченням м’язів глотки, перекачує її через зяброві щілини назовні. Зворотному плину води через рот запобігають м’які шкіряні зморшки, що оточують ротовий отвір. Тому вода рухається лише крізь зябра, віддаючи у кров розчинений у ній кисень.

Легеневе дихання

Легені хребетних являють собою парні мішки, що відкриваються за допомогою довгого каналу на черевній стінці глотки гортанною щілиною. Дихальні шляхи, на відміну від самих легень, вистелені миготливим епітелієм. Гортанна щілина веде в гортань, яка переходить у трахею. Починаючи з рептилій, у хребетних трахея розділяється на два бронхи. Бронхи розгалужуються на бронхіоли, на кінцях яких знаходяться легеневі пухирці (альвеоли), у яких і відбувається газообмін.

«Закінчи речення».

1.   Дихання, під час якого використовується кисень,— …

2.   Дихання, під час якого не використовується кисень,— …

3.   Дихання одноклітинних тварин здійснюється через …    

4.   Багатоклітинні організми, які не мають органів дихання,— це … 

5.   Органи дихання комах — …

6.   До повітроносних шляхів ссавців належать …

7.   Для птахів характерне  дихання.

Скласти порівняльну характеристику особливостей газообміну у хребетних тварин

 

риби

амфібії

рептилії

птахи

ссавці

органи дихання,

 

 

 

 

 

особливості будови системи

дихання

 

 

 

 

 

розташування органів дихання

 

 

 

 

 

механізм дихальних рухів

 

 

 

 

 

 


11.01.2021-15.01.2021

Тема урока "Різноманітність травних систем"

      Живлення тварин — надходження в організм і засвоєння ним речовин, необхідних для з   абезпечення енергетичних витрат, будови і відновлення тканин.

Типи травлення

 Травлення — сукупність про­цесів, що забезпечують механічне подрібнення та хімічне розщеплення харчових продуктів на компоненти, які всмоктуються та беруть участь в обміні речовин.

Внутрішньоклітинне травлення — субстрат — надходить у клітину, де розщеплюється ферментами цитоплазми або за участі лізосом, а також у травних вакуолях (піноцитоз, фагоцитоз) одноклітинних та нижчих ба­гатоклітинних організмів.

Зовнішньоклітинне травлення — ферменти, що синтезуються в кліти­нах, виділяються в зовнішнє середовище та розщеплюють речовини на значній відстані від клітин, які декретують їх (кишковопорожнинні, кільчасті черви, ракоподібні, хордові, крім ланцетника).

Вищі багатоклітинні порожнинне травлення.

Пристінкове, або мембранне, травлення ферменти, що знаходяться на клітинній мембрані. У більшості високоорганізованих тварин такі процеси протікають на поверхні травних клітин.

          Загальний план будови органів травлення. Поняття про ос­новні відділи травного каналу й органи, що там розташовані. (переглянути відеороликта виписати типи травних систем)

 

https://www.youtube.com/watch?v=cQ6MG937Shw

Заповнити таблицю:

Спосіб добування їжі

Приклади тварин.

Рослиноїдні

 

 

 

Хижаки

 

 

 

Всеїдні

 

 

 

Творче завдання. Підготувати повідомлення на тему: « Як тварини пристосувалися до довготривалих періодів не надходження їжі до організму»


Тема урока "Особливості обміну речовин гетеротрофного організму.Живлення  і травлення"
Використовуючи підручник виконати завдання

Завдання:

І. Травна система риб

ІІ. Травна система амфібій і плазунів

ІІІ. Травна система птахів

ІV. Травна система хижих ссавців

V.Травна система травоядних ссавців

Заповнити таблицю:

Клас

Будова травної системи

1

Риби

 

2

Амфібії, плазуни

 

3

Птахи

 

4

Ссавці

 

1.Процеси, що відбуваються у кожному відділі травної системи?

2. Як ви розумієте: внутрішньоклітинне та порожнинне травлення?

3. Від чого залежить будова шлунку, довжина кишечника різних тварин?

4. Які травні залози ви знаєте?

09.11-13.11

Тема уроку"Паразитичні безхребетні тварини"

Що таке паразитизм? (Це форма міжвидових взаємовідносин двох організмів, при яких організм використовує інший організм або як середовище проживання, або як джерело їжі.)

— Чим є організм хазяїна для паразита? (Організм хазяїна для паразита є джерелом живлення, місцем проживання, захистом від ворогів.)

— Які організми, що ви їх вивчали в минулому році, належать до паразитичних? (Малярійний плазмодій, дизентерійна амеба, трипаносома, гриб-трутовик, ріжки, фітофтора, повитиця тощо.)

— Яка необхідність у вивченні паразитів? (Вивчення паразитів необхідне для попередження і лікування захворювань людини, тварин та рослин.)

Гельмінтози — хвороби людини, тварин і рослин, що спричиняються паразитичними червами — гельмінтами (глистами). Гельмінти різних видів локалізуються в певних органах і тканинах. При паразитуванні червів у кишечнику спостерігаються запори або проноси, нудота, рідше — блювота; у печінці — жовтяниця, набряки; у легенях — кашель. Нерідко вони стають причиною зниження працездатності, а в дітей — порушення фізичного і психічного розвитку, затримки росту і статевого дозрівання, погіршення пам’яті і т. д

Гельмінти передаються такими шляхами:

•      через травну систему (яйця гельмінтів або личинки потрапляють через заражену воду, харчові продукти тощо);

•   через шкіру (личинки паразита самостійно просвердлюють неушкоджену шкіру і проникають усередину організму);

•      через кров (личинки проникають у кровоплин у результаті укусу переносника).

 Групи гельмінтів за місцем знаходження в організмі людини:

•      Кишкові (аскарида, гострик та ін.) — це найчастіша локалізація гельмінтів у людини.

•      Позакишкові (котячий сисун, печінковий сисун, ехінокок та ін.).

Основні ознаки в будові та життєдіяльності сисунів (печінкового та котячого) пов’язані з паразитизмом

•      сисуни мають листкоподібне тіло без війок, із присосками для прикріплення до тіла хазяїна;

•      покрив має захисний шар — кутикулу;

•      аеробне дихання;

•      травна система розвинута в дорослих особин;

•      м’язова і нервова системи спрощені;

•      органи чуття відсутні;

•      добре розвинута статева система, гермафродити;

•      життєвий цикл складний, відбувається зі зміною хазяїна.

Засоби профілактики заражень сисунами:

1.        Щоб запобігти зараженню печінковим сисуном, людині слід споживати лише кип’ячену воду, оскільки висока температура вбиває інцистовані личинки.

2.        Для профілактики зараження свійських тварин періодично змінювати їх пасовища.

3.        Щоб запобігти зараженню котячим сисуном, людині слід споживати лише добре просмажену або проварену прісноводну рибу.

Основні ознаки в будові та життєдіяльності бичачого
та свинячого ціп’яків пов’язані з паразитизмом
:

•      стьожкові черви мають тіло, що складається з голівки, на якій є органи прикріплення (гачки, присоски або присисні щілини), з непочленованої шийки та окремих члеників;

•      аеробне дихання;

•      нервова і м’язова системи розвинуті слабко;

•      травна система відсутня;

•      органи чуття відсутні;

•      добре розвинута статева система в кожному членику, гермафродити;

•      життєвий цикл складний, відбувається із зміною хазяїна.

Засоби профілактики заражень стьожковими червами:

1.     Щоб запобігти зараженню бичачим або свинячим ціп’яками, людині слід споживати лише просмажене чи проварене м’ясо, оскільки висока температура вбиває личинки.

2.     Для профілактики зараження широким стьожаком людині слід споживати лише добре просмажену або проварену прісноводну рибу.

3.     Після контакту із сирою рибою або м’ясом необхідно добре вимити руки.

4.     Щоб запобігти зараженню ехінококом, людині слід дотримуватися правил гігієни (мити руки) та обережно поводитись із тваринами.

5.     Домашніх тварин слід лікувати від паразитів.

6.     Щоб вчасно виявити, чи не відбулося зараження гельмінтами, необхідно двічі на рік робити аналізи та обстежуватися в лікаря.

Основні ознаки в будові та життєдіяльності гостриків та аскарид,
пов’язані з паразитизмом
:

•      покрив має захисний шар — кутикулу;

•      аеробне дихання;

•      органи чуття розвинені слабо;

•      висока плодючість.

Засоби профілактики заражень аскаридою та гостриками:

1.     Уживати в їжу тільки миті овочі і фрукти.

2.     Використовувати кип’ячену воду.

3.     Дотримуватися правил особистої гігієни.

ПОМІРКУЙТЕ:

1Чому більшість гельмінтів паразитують у травній системі людини?

2 Чому гельмінтам притаманна висока плодючість зі зміною хазяїв?

3.Інколи діти жують травинки, зірвані на пасовищі чи в лузі. Поясніть, чому цього не слід робити

4.У XIX ст. дітям, які страждали на недокрів’я, лікарі рекомендували їсти сире м’ясо. Як ви вважаєте чи слід було це робити?

5. Доведіть, що пристосування сисунів та стьожкових червів до паразитичного способу життя мають відносний характер. Обґрунтуйте негативну роль паразитичних червів у житті людини та встановіть ступінь винності паразита і людини.

.


Тема уроку "Молюски.Клас Головоногі молюски"

 Головоногі молюски -Найбільш високоорганізований, але відносно нечисленний (близько 700 видів) клас молюсків. Це винятково морські організми, тіло яких має двобічну симетрію. Пелагічні, придонні й донні тварини, що є хижаками, бенто- та планктонофагами. Багато видів

головоногих молюсків є об’єктом промислу. Головоногі моллюски здатні змінювати забарвлення тіла. Деякі види головоногих мають органи світіння.

Особливості зовнішньої будови головоногих молюсків

Форма тіла й розміри

Тіло головоногих молюсків чітко розділене на тулуб і голову. Але нога видозмінюється й перетворюється на лійку й щупальця. У більшості видів на щупальцях розташовані присоски.

Покриви тіла

Тулуб молюсків оточений шкірною складкою — мантією. Простір між тулубом і мантією називається мантійною порожниною. Черепашка в примітивних форм зовнішня, але більшість представників має внутрішню черепашку (може редукуватися або взагалі

зникати).

Особливості внутрішньої будови головоногих молюсків

Опорно-рухова система

На відміну від інших безхребетних, головоногі молюски мають внутрішній кістяк, що складається з хряща, подібного до хряща хребетних. Лійка, утворена з ноги, служить для реактивного руху. У результаті скорочення мантії вода із силою виштовхується з лійки. При цьому молюск рухається в напрямку, протилежному руху водного струменя. Повільне пересування може відбуватися й з допомогою щупалець.

Травна система

До складу травної системи головоногих молюсків входять ротова порожнина, глотка, стравохід, шлунок, середня кишка і задня кишка. Крім того, є слинні залози (у деяких видів вони отруйні) і печінка. Для головоногих молюсків характерна наявність у глотці добре розвиненої язикоподібної терки (радули), вкритої хітиновими зубцями. Крім терки зазвичай є також рогові або вапняні щелепи для відривання й перетирання шматків здобичі.

Дихальна система

Органом дихання головоногих молюсків є зябра.

Кровоносна система

Добре розвинена. У цілому вона досить типова для типу Молюски.

Нервова система

Добре розвинена. Ганглії зливаються в єдину навкологлоткову масу, прикриту хрящовою капсулою. Органи чуттів добре розвинені й представлені очима, органами хімічного чуття, органами рівноваги й органами дотику. Очі великі, добре розвинені, здатні до акомодації.

Розмноження

Усі головоногі молюски роздільностатеві. У їхніх яйцях багато жовтка. Розвиток прямий, без метаморфозу.

Відповісти на питання:

Як розмножуються головоногі молюски?

Яке значення для людини мають головоногі молюски?


03.11-06.11

Тема уроку"Молюски.Клас Двостулкові Молюски"

·                   Тіло більшості молюсків складається з голови, тулуба та ноги. Нога являє собою виріст черевної стінки тулуба і служить для пересування, ловлі здобичі, прикріплення, закопування в ґрунт.

·                   Характерна особливість молюсків — наявність черепашки.

·                   Із внутрішнього боку до черепашки прилягає шкірна складка — мантія.

·                   Простір між мантією і тілом називається мантійною порожниною. У порожнині знаходяться зябра, а також у неї відкриваються отвори органів виділенняКровоносна система незамкнена, складається із серця (два- або трикамерного) та судин.

  Органи дихання зябра (у водяних видів) та легеня у наземних видів і деяких водяних (наприклад, ставковика великого).

                    Наявність у багатьох молюсків радули, або тертки, призначеної для захоплення і перетирання їжі.

                    Органи виділення нирки (у більшості видів нирка одна, у деяких дві).

                    Нервова система розкидано-вузлового типу.

                    Більшість гермафродити, є роздільностатеві види.


Лабораторне дослідження 

Тема.Будова черепашки (мушлі) черевоногих та двостулковихмолюсків.

Мета:дослідити особливості будови мушлі молюсків різних класів.

Обладнання: мушлі молюсків: беззубки, перлівниці, виноградного слимака тощо.

Хід дослідження

1. Розгляньте молюсків (малюнки з інтернету).

2. Запишіть назву молюсків.

3.Розгланьте черепашки двох молюсків. Встановіть ознаки подібності та відмінності. Результати досліджень запишіть у таблицю «Порівняльна характеристика черепашок молюсків»

 

Ознаки

Назва молюсків

 

Форма мушлі (черепашки)

Забарвлення мушлі:

 зовнішній шар (роговий)

середній шар ( фарфоровий)

 внутрішній шар (перламутровий)

Наявність і кількість річних кілець

Симетрія мушлі


    Зробіть висновок.   

     


Тема уроку Молюски. Клас Черевоногі молюски.

Ознака

Клас Черевоногі

Клас Двостулкові

Клас Головоногі

Симетрія тіла

Асиметрична

Двобічна

Двобічна

Будова тіла

Голова, тулуб, нога

Тулуб, нога

Голова, тулуб

Покриви тіла

Мантія, черепашка, закручена спіраллю

Мантія, двостулкова черепашка

Черепашка редукована

Травна система

Рот, язик з хітиновими зубцями, глотка, стравохід, шлунок, кишечник, печінка, анальний отвір (на передньому кінці тіла)

Увідний сифон, ротові лопаті, рот, стравохід, шлунок, кишечник, анальний отвір, вивідний сифон

Рот, стравохід, шлунок, кишечник, анальний отвір

Органи дихання

Легені (зябра)

Зябра

Зябра

Кровоносна система

Незамкнена, серце двокамерне

Незамкнена, серце трикамерне

Незамкнена, серце дво- або трикамерне

Видільна система

Одна нирка з сечоводами

Дві нирки та сечоводи

Одна або дві нирки

Нервова система

Вузлового типу: навкологлоткове нервове кільце, утворене двома вузлами

Вузлового типу: три пари нервових вузлів і нерви

Нервові вузли створюють навкологлоткову масу «головний мозок»

Органи чуттів

Очі, щупальця, орган рівноваги

Дотикові клітини

Очі, смакові рецептори, орган рівноваги

Розмноження

Статеве. Гермафродити

Статеве. Роздільностатеві. Запліднення внутрішнє

Статеве. роздільностатеве

Розвиток

Прямий

З перетворенням, з яєць утворюються личинки

Прямий

- Цих тварин називають молюсками, або м'якунами. Серед них є дивовижні організми, що вражають уяву. Ми ладні годинами перебирати їх дивовижні черепашки та уявляти наскільки ж неповторні тварини ховаються в них.

- Молюски, або м'якуни , - це тип безхребетних тварин, які походять від давніх червів. Для них характерна двобічна симетрія, хоча певна частина їх у процесі еволюції стала асиметричною. Тіло поділяється на голову (не у всіх), тулуб і ногу. Вони можуть мати зовнішній скелет (черепашку). Серед молюсків є рослиноїдні організми, хижаки, фільтратори.Вони освоїли як водне, так і наземно-повітряне середовище існування. Тип включає декілька класів, серед яких найчисленніші – це Черевоногі, Двостулкові, Головоногі. 

- Розглянемо будову черевоногих молюсків. Тіло черевоногих молюсків складається з трьох відділів – голови, тулуба, ноги На голові міститься ротовий отвір, щупальці й очі. Нога розташована на нижньому (черевному) боці тіла й слугує для повзання.

- Травна система починається ротовим отвором. У ротовій порожнині розташований особливий орган, який нагадує язик із зубчиками – радула (тертка). Радулою молюски зішкрібають їжу з мяких частин рослин і грибів.Під дією травних соків, які виділяються травними залозами, їжа починає перетравлюватися вже в глотці. По стравоходу вона потрапляє до щлунка, куди відкриваються протоки травної залози печінки, а неперетравлені рештки виводяться через анальний отвір. Дихальна система водних черевоногих представлена зябрами, наземно-повітряних – легенями. Повітря проникає через дихальний отвір у легеню, там відбувається насичення крові киснем і звільненняїї від вуглекислого газу.Кровоносна система черевоногих молюсків незамкнена, вони мають двокамерне серце , яке складається з передсердя та шлуночка. Кров спочатку надходить до передсердя а потім, в результаті його скорочення, до шлуночка. Судини, по яких кров тече від серця, називаютьартерії. У результаті скорочення м'язових стінок шлуночка кров надходить до артерій, вона збагачена киснем і називається – артеріальна. Кров, яка збагачена вуглекислим газом, називається венозною. Видільна система черевоногихпредставлена ниркою. Продукти виділення виводяться в мантійну порожнину через спеціальний отвір, який розташований поруч із анальним.

  Нервова система складається з нервових вузлів, сполучених між собою, та нервів.

- Чимало загадок несуть мешканці двостулкових черепашок, які навіть не мають голови. Це малорухливі придонні організми, які мешкають тільки у воді. Головна особливість – симетрична черепашка, яка складається з двох стулок.Тіло довгасте, сплющене з боків, голови немає, є тулуб і нога.

 Між стулками і тілом з двох боків розташовується мантія, між нею та тілом є мантійна порожнина.

-  На передньому кінці тіла міститься ротовий отвір, на задньому – анальний. Двостулкові пересуваються за допомогою ноги і живляться, фільтруючи воду.У них немає слинних залоз, глотки та радули. Живляться вони пасивно: втягуютьу себе воду з дрібними органічними частинками і планктоном. Неїстівні частинки виводяться назовні. Через ротовий отвір і стравохід їжа потрапляє до шлунка, а потім до кишечника.У шлунок відкриваються протоки печінки. Неперетравлені рештки через анальний отвір видаляються в мантійну порожнину, а потім назовні. Черевоногі молюски дихають зябрами, які розташовані з обох боків від ноги.

Завдання №1. 

1. До шкідників сільськогосподарських культур належать:  а) рапана,

б) виноградний слимак,  в) ставковик звичайний.

2. Укажіть молюска, який живиться, фільтруючи воду:  а) восьминіг,

б) каракатиця,  в) беззубка.

3. Назвіть головоногих молюсків:  а) виноградний слимак, б) восьминіг,

в) беззубка,  г) рапана,  д) кальмар.

4. Які молюски мають голову, тулуб, ногу:  а) Черевоногі,  б) Двостулкові, в) Головоногі.

5. В яких молюсків черепашки (мушлі) або зовсім відсутні, або рудиментарні:  а) Черевоногі,  б) Двостулкові,  в) Головоногі.

6. Джерелом перлин і перламутру є:  а) Черевоногі, б) Двостулкові, в) Головоногі.

7. Проміжними  хазяями  паразитичних червів є представники:  а) Черевоногі,

б) Двостулкові, в) Головоногі.

8) Впишіть у речення пропущені слова:

Тіло молюсків не поділене на … . Тіло Двостулкових молюсків має тулуб і …  До покривів Черевоногих молюсків належить мантія та …, закручена спірально.

Завдання№2 

1) Впишіть у речення пропущені слова: Розмножуються молюски … способом, але серед них є як …, так і роздільностатеві види. За процесами живлення молюски поділяють на: рослиноїдні, хижі, сапротрофи, … та паразити. Деякі двостулкові молюски, наприклад гребінці, можуть розвивати досить значну швидкість, використовуючи … спосіб руху. Сепія головоногих та пурпур черевоногих є джерелом цінної … . Двостулкові молюски … воду у водоймах.

2) За якими ознаками тварину можна віднести до молюсків?

 


25.05-29.05

Підсумкове заняття. Літні практичні завдання

(на вибір, оформити в зошиті)



Проведення  літніх спостережень і експериментів
1.Отримання культури інфузорій, вивчення їх будови і поведінки.
2. Виявлення гідр в природному водоймищі, вивчення їх будови, поведінки, розмноження.
3. Зміст планарий в акваріумі, вивчення їх будови, поведінки, способів розмноження.
4.Вивчення будови, поведінки та почвообразовательном діяльності дощових черв'яків.
5. Вивчення зовнішньої будови, поведінки і розмноження прудовика звичайного.
6. Вивчення зовнішньої будови, поведінки та розвитку:
- метелики капустяного білана (капустяної молі, яблуневої молі, яблуневої плодожерки);
   - кільчастого шовкопряда (озимої совки та ін.);
   - жука колорадського (щелкуна, сонечка, жужелиці та ін.);
   - перетинчастокрилих: мурах, бджіл, ос, джмелів, пильщика і ін .;
   - двокрилих: комарів (Кусакі, звонца, пискуна), мошок, Мокрецов і ін .;
   - ручейників;
   - павуків (хрестовика, серебрянки, доломедоса і ін.).

7. Вивчення зовнішньої будови, поведінки та розвитку риб. 
   Виведення нових порід акваріумних рибок. 
8. Спостереження за розвитком і поведінкою трав'яний жаби (сірої жаби, звичайного тритона). 
 9. Спостереження за плазунами. 
10. Спостереження за птахами. 
11. Спостереження за домашніми тваринами.


Спостереження за домашніми тваринами
1. Історія одомашнення даного виду тварини. 
   2. Біологічні та господарсько цінні особливості даної породи. 
   3. Історія появи даної тварини в вашому домі. 
   4. Зовнішній вигляд тварини (розміри, вага тіла, забарвлення покривів). 
  5. Умови утримання:
- приміщення та його характеристика (площа, обсяг, температура, освітленість, вентиляція); 
- вигул - пристрій, його значення; 
- прибирання приміщення: частота і засоби.
6. Годування:
- корми, їх підготовка до згодовування; 
- біологічне обґрунтування кормового раціону; 
- режим годування; 
- годівниці, поїлки, їх пристрій.
7. Поведінка тварини, його характер, звички. Значення умовних рефлексів для догляду за твариною. (Які умовні рефлекси, як і з якою метою ви виробили у свого тваринного?) 
8. Отримання потомства і особливості догляду за ним. Взаємовідносини між статями і поколіннями. 
9. Заходи профілактики найбільш поширених захворювань і лікування хворих тварин. 
10. Ваші взаємини з твариною. Їх значимість для вас і для нього. 
11. Складіть звіт про виконану роботу, використовуючи опису, замальовки, фотографії, літературні матеріали.

18.05-22.05

Вирішити самостійну роботу за темою"Організм і середовище існування"


І рівень Виберіть правильну відповідь (0,5 бала)
1. Як називається інстинкт повернення додому?
А) міграція;   Б) хоумінг;   В) імпринтинг;   Г) адаптація.
2. Що із зазначеного є научінням:
А) застосування каміння для добування їжі;   Б) будування гнізда;   В) турбота про потомство.
3. Як називається сукупність спадкових дій, специфічних для даного виду:
А) умовний рефлекс;  б) інстинкт;  в) научіння;  г) подразливість.
4. До фітофагів належить: 
а) бобер; б) вовк;  в) яструб; г) п'явка.
5. Що із зазначеного є научінням: 
а) пошук партнера;  б) будування гнізда;  в)годування дитинчат;  г) використання палички для добування їжі.
6. Як називається інстинкт повернення додому: 
а) міграція;  б) адаптація;  в) хомінг;  г) імпринтинг.
ІІ рівень Дайте визначення поняттям (1 бал)
7. Дайте визначення поняттям: Угруповання – це …Екосистема – це…
8. Назвіть абіотичні фактори навколишнього середовища.
9. Наведіть приклад ланцюга живлення пасовищного типу. Підпишіть його компоненти.
ІІІ рівень Встановіть відповідність (1 бал)
10. Встановіть відповідність між терміном та характеристикою:


1. умовний рефлекс             А) пташеня запам’ятовує пісню батька
2. інстинкт                            Б) собака підставляє шию, якщо їй показати нашийник чи повідець
3. научіння                            В) кішка примружує очі від яскравого світла
4. безумовний рефлекс        Г) павук плете павутину
11. Встановіть відповідність між терміном та характеристикою:
1. безумовний рефлекс        а)  дитинча леопарда намагається піймати здобич під пильним
контролем матері
2. умовний рефлекс             б)  оса приносить їжу у нору для майбутньої личинки
3. інстинкт                            в) мавпа відсмикує руку від гарячого предмета
4. научіння                           г)  акваріумні рибки підпливають до поверхні води, якщо постукати по
стінці акваріума 
Виберіть по одному правильному варіанту відповідей із кожного стовпчика(1 бал)
12. Укажіть ознаки, що характеризують комунікацію тварин:
У яких тварин ключову роль у спілкуванні відіграють звукові сигнали?
У яких тварин ключову роль у спілкуванні відіграють хімічні сигнали?
Які з тварин здатні спілкуватися за допомогою ехолокації?
1. бджоли
1. ведмеді
1. дельфіни
2. ящірки
2. сови
2. ведмеді
3. солов'ї
3. дельфіни
3. солов'ї
IV рівень Дайте обгрунтовану відповідь (1,5 бали)
13.  Охарактеризуйте анонімні угруповання. Приклади.

14. Охарактеризуйте  типи взаємовідносин між живими організмами та наведіть приклади.

12.05-15.05

Опрацювати тему "Вплив людини та її діяльності на екосистему"

1.Відповісти на питання:
- Що таке антропічні чинники?
- Що таке екологічна етика?
- Що таке етичне ставлення людини до природи?
- Які причини зникнення тварин з лиця Землі?

2. Співставте приклади позитивного і негативного впливу людини між собою: вирубування лісів, засолювання ґрунтів, створення заповідників і заказників, забруднення атмосфери вихлопними газами автомобілів, засадження лісів, розмноження тварин зникаючих видів у неволі, збирання первоцвітів.

Підготувати проект на тему " Природоохоронні території", "Червона книга України"

04.05-08.05

Опрацювати тему"Поняття про екосистему та чинники середовища. Ланцюги живлення

https://www.youtube.com/watch?v=gZrtApepN0Y
https://www.youtube.com/watch?v=XiSnpi_v7nI
https://www.youtube.com/watch?v=KhySWj0EYrM








Опрацюйте тему"Взаємозв'язок компонентів екосистеми. Співіснування організмів в угрупованнях. Представлення результатів міні-проекту "Як тварини пристосовані до життя в різних умовах"

Заповнити таблицю:
«Взаємовідносини організмів»
Тип взаємовідносин
(назва)
Визначення
Приклад







27.04-30.04

Контрольна робота


І рівень
Виберіть одну правильну відповідь
2.    Спрямовані дії організму у відповідь на внутрішні чи зовнішні подразники – це …
а) інстинкт; б) поведінка; в) імпритинг; г) етологія.
2. Форми поведінки, які формуються як результат індивідуального досвіду тварини під час научіння називаються…
а) вродженою поведінкою; б) набутою поведінкою; в) інстинктом; г) імпритингом.
3. Найбільш відомими мігруючими тваринами є …
а) птахи і риби; б) черви і комахи; в) кишковопорожнинні і ссавці; г) земноводні і птахи.
4. Визначте поведінку, що включає різноманітні поведінкові акти, спрямовані на знаходження, схоплювання, утримання здобичі:
а) дослідницька; б) харчова; в) індивідуальна; г) гігієнічна.
5. Поведінку пов`язану з очищенням поверхні тіла називають…
а) харчовою; б) захисною; в) грумінгом; г) дослідницькою.
6. Укажіть, яка поведінка включає всі типи взаємодій тварин в угрупованнях:
а) дослідницька; б) харчова; в) територіальна; г) соціальна.
ІІ рівень
Дайте визначення термінам
7. Вроджена поведінка – це …
8. Хомінг- це …
9. Поодинокі тварини- це …
ІІІ рівень
10. Встановіть відповідність між формами поведінки тварин і їх зобразити прикладами:
а) діяльність за допомогою знарядь праці; б) захисна поведінка; в) репродуктивна поведінка; г) гігієнічна поведінка.
11. Встановіть відповідність між термінами та їх визначенням:
а) Стимул          1. Обмін спеціальними сигналами – демонстраціями.


 б) Залицяння     2. Періодичне переміщення тварин «туди і назад» між суттєво
                               відмінними середовищами життя.
в) Інстинкт         3. Будь-який тип поведінкового «впливу» з боку однієї                                                   
                             особини, що спричиняє або здатний спричинити зміни
                              в поведінці іншої особини.
г) Міграція        4. Сукупність складних спадково зумовлених стереотипних дій.
ІV рівень
Дайте розгорнуту відповідь
12. Що таке комунікація між тваринами та в яких формах вона можлива?
15. Які стратегії поведінки тварин вам відомі? Яке вони мають значення?
16.Які вам відомі прояви набутої поведінки тварин. Приведіть приклади




Опрацювати тему"Поняття про екосистему та чинники середовища"



 1.  Самостійна робота з підручником -(виписати терміни: популяція, місцеіснування, біологічне угруповання, екосистема, біосфера)
2. Визначити пристосування у тварин до абіотичних чинників середовища:
а – пристосування  тварин до впливу вологи;
б – пристосування тварин до впливу температури;
в – пристосування тварин до впливу освітленості.
3·       Біологічна вікторина»
1)Відомо, що в багатьох ссавців, які мешкають у спекотних пустелях, великі вуха. Поясніть це явище 
2)Зробіть припущення, чому африканські слони мають більші за розміром вуха, ніж азіатські 
3)У птахів немає потових залоз. Як під час спеки вони збільшують тепловіддачу



21.04-24.04

Опрацювати тему"Представлення результатів міні-проектів:

-Угруповання тварин
-Чому мігрують тварини
-Як спілкуються тварини
-Як вчаться пташенята


1.    Експрес-тест
1) Наука, яка вивчає поведінку тварин:
а) екологія, б) етологія, в) ентомологія
2) В основі поведінки лежить здатність організмів до:
а) подразливості, б) збудження, в) рефлексів.
3) Найпоширенішим  методом дослідження поведінки  є:
а) експеримент  б) спостереження в) моделювання
4)  Поведінкові реакції – це:
а) годування б)  вміння літати птахів в) линяння;
5) Серед комах найскладніша поведінка спостерігається у:
а) коників, б) метеликів в) термітів.
6) Чи має поведінка тварин пристосувальне значення?
а) так б)  іноді  в) ні.
7) Поведінка - …
8) Хомінг - …     
9.У разі необхідності, крім спостережень може використовувати ………………...……, під час якого змінюються певні умови існування тварин.

10.Основними методами етології є  ……………………….….., ………….…………..… та ………………….……. поведінкових реакцій тварин у природі.

Підготуватись до перевірочної роботи з теми "Поведінка тварин"

Перевірочна робота (за варіантами)


Перевірочна робота з теми «Поведінка тварин»
І варіант
І рівень
Виберіть одну правильну відповідь
1.    Науку, яка вивчає поведінку тварин називають …
а) екологія; б) зоологія; в) фізіологія; г) етологія.
2. Форми поведінки, які передаються в спадок нащадкам від батьків називаються…
а) вродженою поведінкою; б) набутою поведінкою; в) научінням; г) імпритингом.
3. Періодичне переміщення тварин «туди і назад» між суттєво відмінними середовищами життя – це …
а) орієнтування; б) мігація; в)імпритинг; г) харчова поведінка.
4. Визначте поведінку, що включає різноманітні поведінкові акти, спрямовані на виживання і життєзабезпечення окремої особини:
а) дослідницька; б) харчова; в) індивідуальна; г) гігієнічна.
5. Поведінку пов`язану з пошуками укриття, уникненням небезпек, охороною дитинчат називають …
а) харчовою; б) захисною; в) гігієнічною; г) дослідницькою.
6. Укажіть, яка поведінка включає маркування або мічення меж ділянки та її охорону від інших тварин свого виду:
а) дослідницька; б) харчова; в) територіальна; г) гігієнічна.
ІІ рівень
Дайте визначення термінам
7. Набута поведінка – це …
8. Дослідницька активність - це …
9. Соціальні тварини- це …
ІІІ рівень
10. Встановіть відповідність між формами поведінки тварин і їх зобразити прикладами:
а) дослідницька поведінка; б) харчова поведінка; в) репродуктивна поведінка; г) гігієнічна поведінка.
11. Встановіть відповідність між термінами та їх визначенням:
а) Грумінг       1. Зміна індивідуальної поведінки в результаті попереднього досвіду, 
                         тобто взаємодії тварини з навколишнім світом.                
 б) Научіння      2. Поведінка пов`язана з поділом території на окремі ділянки.
в) Територіальна поведінка  3. Поведінка спрямована на очищення поверхні тіла, 
                                                  наприклад умивання, купання.
г) Альфа-особина                   4. Лідер в угрупованні тварин.
ІV рівень
Дайте розгорнуту відповідь
12. Що таке елементарна розумова діяльність тварин та як її вивчають?
13. Яке значення має комунікація тварин? Приведіть приклади різних видів комунікації.
14.Прояви та значення  територіальної поведінки.
ІІ варіант
І рівень
Виберіть одну правильну відповідь
2.    Спрямовані дії організму у відповідь на внутрішні чи зовнішні подразники – це …
а) інстинкт; б) поведінка; в) імпритинг; г) етологія.
2. Форми поведінки, які формуються як результат індивідуального досвіду тварини під час научіння називаються…
а) вродженою поведінкою; б) набутою поведінкою; в) інстинктом; г) імпритингом.
3. Найбільш відомими мігруючими тваринами є …
а) птахи і риби; б) черви і комахи; в) кишковопорожнинні і ссавці; г) земноводні і птахи.
4. Визначте поведінку, що включає різноманітні поведінкові акти, спрямовані на знаходження, схоплювання, утримання здобичі:
а) дослідницька; б) харчова; в) індивідуальна; г) гігієнічна.
5. Поведінку пов`язану з очищенням поверхні тіла називають…
а) харчовою; б) захисною; в) грумінгом; г) дослідницькою.
6. Укажіть, яка поведінка включає всі типи взаємодій тварин в угрупованнях:
а) дослідницька; б) харчова; в) територіальна; г) соціальна.
ІІ рівень
Дайте визначення термінам
7. Вроджена поведінка – це …
8. Хомінг- це …
9. Поодинокі тварини- це …
ІІІ рівень
10. Встановіть відповідність між формами поведінки тварин і їх зобразити прикладами:
а) діяльність за допомогою знарядь праці; б) захисна поведінка; в) репродуктивна поведінка; г) гігієнічна поведінка.
11. Встановіть відповідність між термінами та їх визначенням:
а) Стимул          1. Обмін спеціальними сигналами – демонстраціями.


 б) Залицяння     2. Періодичне переміщення тварин «туди і назад» між суттєво
                               відмінними середовищами життя.
в) Інстинкт         3. Будь-який тип поведінкового «впливу» з боку однієї                                                   
                             особини, що спричиняє або здатний спричинити зміни
                              в поведінці іншої особини.
г) Міграція        4. Сукупність складних спадково зумовлених стереотипних дій.
ІV рівень
Дайте розгорнуту відповідь
12. Що таке комунікація між тваринами та в яких формах вона можлива?
15. Які стратегії поведінки тварин вам відомі? Яке вони мають значення?
16.Які вам відомі прояви набутої поведінки тварин. Приведіть приклади



13.04- 17.04

Опрацювати  тему "Використання тваринами знарядь праці. Елементарна розумова діяльність"
https://www.youtube.com/watch?v=jp8mVQ0Ln2M




Бесіда : 1. Які птахи користуються знаряддями праці? 2. Як комахи використовують знаряддя праці? 3. Навіщо знаряддя праці потрібні шимпанзе? 4. Чом...


(відповісти письмово на питання)

Опрацювати тему "Еволюція поведінки тварин, її пристосувальне значення"

https://www.youtube.com/watch?v=bXvrAm73EHo

Як тварини пристосовуються до свого середовища існування?
Заповнення таблиці
Середовище існування
Тварини
Адаптація з допомогою поведінки





 Домашнє завдання

 Опрацювати матеріал підручника.,56, завд 3-7, 9,10

Немає коментарів:

Дописати коментар

Головна сторінка

Я, Пушкарьова Оксана Миколаївна. Вчитель біології у Харківській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів № 111 У 2000 році закінчила Харк...